Robotene sikrer Lilaas vekst og flere ansatte

Når Lilaas og produksjon av manøverhendler i Horten øker i omsetning og antall ansatte er det takket være mer bruk av roboter. I fjor økte omsetningen med 17 prosent.

Nyansatt i Lilaas, Jan Kaasa McLean, sjekker at stålklumpen han freser når sine malmål.
Nyansatt i Lilaas, Jan Kaasa McLean, sjekker at stålklumpen han freser når sine malmål.Foto: TOM ARILD DAHL

Da Lilaas i Horten startet opp i 1961 var det for å produsere finmekanikk og spesialdeler til marinen og forsvaret. Derfor var firmanavnet Lilaas Finmekaniske AS. Forsvaret trappet etter hvert ned i Horten og det kom flere kunder fra det sivile næringslivet utenfra. I dag leverer bedriften komplette, egendesignede styringsgrensesnitt for ulike flåtegrupper.

Daglig leder i Lilaas Espen Bergsted Hoff.Foto: TOM ARILD DAHL

– Bedriften startet i det små for 62 år siden som en mekanisk underleverandør. Kundene kom til oss med design og ønsker for utførelse, og vi gjorde den mekaniske jobben for dem, sier daglig leder Espen Bergsted Hoff.

I fjor omsatte bedriften for 69 millioner kroner, opp ti millioner fra 2021. Driftsresultatet ble på samme tid tredoblet til 2,5 millioner kroner. Selskapet sysselsetter 37 personer. Prognosen for 2023 er å øke omsetningen til 80 millioner kroner.

Et maritimt cluster

Horten er den tredje kommunen nominert til årets maritime kommune. Byen i Vestfold er kjent for sine teknologibedrifter, og blir ofte omtalt som byen med den teknologiske sjelen. Lilaas er en av flere nøkkelbedrifter i byen.

Den nye L01-hendelen fullstappet med finmekanikk og digital teknologi er det nyeste prestisjeproduktet for Lilaas.Foto: TOM ARILD DAHL

I dag er det cirka 40–50 store og mindre elektroniske selskaper i dette området. Sammen med Universitetet Sørøst-Norge med cirka 5000 studenter og 500 ansatte, Norsk senter for mikro- og nanoteknologi og teknologi inkubatoren Silicia, utgjør de Norges ledende elektroniske næringsklynge – The electronic coast – Norges svar på Silicon Valley.

– Det er kanskje greit å være en del av teknologi-Horten?

– Ja, det er jo den eneste kommunen som har sensorer i den amerikanske Roveren som kjører rundt på Mars, har undervannsfartøy som kan dykke til Marianegropen 11.000 meter under havoverflaten i Stillehavet og som er verdensledende innen autonom skipsfart, kamera til mobiltelefoner,, sier Hoff.

I 2012 ble Horten utropt av Abelia til å være nummer to på «hitech Industry Score» og nr. 8 på «Norsk Creativity Index». Omtrent 40–50 prosent av norsk verdiskaping innenfor elektronikkindustrien kommer fra denne næringsklyngen i Horten.

– Vi er stolte av å kunne produsere og levere her i Horten og ha kort vei til kunder og partnere. Kongsberg Maritime er jo en av våre største kunder, sier Hoff.

Verdensledende

Familiebedriften ble startet av Jan Lilaas. I dag er sønnen Øyvind arbeidende styreleder.

– Ja, det har gått bedre og bedre. Fra å være en oppdragsprodusent på finmekanikk med andres design og tegninger er vi i dag en bedrift som leverer full pakke; idé, design, utførelse og programvare til styringen, sier han og strekker seg etter en av boksene med thrusterhendel i rommet.

Monteringsjobben og ferdigstillelse av hver hendel er manuelt for Pauline Berntsen og de andre hos Lilaas.Foto: TOM ARILD DAHL

– Ta denne her. Det er en av våre siste nyskapninger, L01-hendelen fullstappet med teknologi. Selvfølgelig med mekanikk hvor det er nødvendig for å styre, men også elektronikk, sensorer og chip'er samt programvare som styrer og gjør den klar til oppgraderinger og forbedringer. En komplett multifunksjons kontroller til alle slags avanserte fartøy, sier han fornøyd og legger til:

– I den andre enden av spekteret finner du vår LE90-hendelen som styrer fiskebåter og enklere skip, sier han.

Tusenvis av varianter

Han er tydelig stolt av Lilaas nyeste high-end produkt, men forteller også at de har mange andre.

– Vi har minst tolv produktfamilier innen våre kontrollere, thrustere og styringsjoysticksegment, men fordi vi også tilbyr spesialbestillinger og tilpasninger kan vi levere tusenvis av varianter til maritim virksomheter, sier Hoff og legger til at de også leverer presisjonsmekanikk til forsvars- og romfartsindustrien.

I tillegg til sine forsvars- og maritime leveranser har Lilaas holdt fast ved sin maskinerings- og finmekaniske filosofi. Den utgjør i dag rundt 25 prosent av totalomsetningen.

– Vi har vært glade for å ha den. Et trygt ben å stå på gjennom en periode hvor også vi har slitt med pandemi samt utfordringer på vanskelig leveranser av råvarer. Dette til tross, vi endte på en omsetning på 69 millioner i fjor og en grei prognose på at det blir 80 millioner eller mer nå i år.

Da Rolls-Royce machines kom til Lilaas og ville ha en skreddersydd brohendel endte det i en designpris for hortensselskapet. Lilaas Horten. Lilaas – Horten maritime kommune.Foto: TOM ARILD DAHL

– Vi har også investert i nye CNC maskiner med industriroboter og har ansatt nye folk for å kunne opprettholde produksjonen og leveransene, hvorav 45 prosent går til eksport, sier Hoff.

– Roboter og flere ansatte? Trodde det var omvendt?

– Nei, for oss hvor presisjon og nøyaktighet ned til en hundredels millimeter er nødvendig, er våre åtte automatiserte roboter nødvendige for å opprettholde produksjonen av komponenter og deler til alle døgnets tider. Og da trenger vi flere ansatte til å sette opp maskinene, holde maskinene i gang, sammenstilling, programmering og testing. Maskinene erstatter ikke folk. De tilfører flere ansatte til oss, sier Hoff.

(Copyright)
Publisert 18. July 2023, kl. 03.05Oppdatert 18. July 2023, kl. 06.59