– Maritim sektor er ikke verdensmestre i rekruttering, det ønsker vi å gjøre noe med. Nettopp fordi vi alle vet hvor viktig havnæringene er for både regionen og landet vi bor i, føles det muligens pinlig å innrømme at man mangler kjennskap til disse viktige næringene, sier Elisabeth Solvang, kommunikasjonssjef i den maritime klyngen på nordvestlandet, Blue Maritime Cluster.

Todagerskurset i det de har kalt Maritim onboarding bidrar til å gjør det mer oversiktlig for alle som føler seg litt hjelpeløs på sjargongen i bransjen, men som har lyst å lære om verdikjeden fra A til Å.

Elisabeth Solvang, kommunikasjonssjef i Blue Maritim Cluster. Foto: Blue Maritim Cluster

Målgruppen er voksne mennesker som er på vei inn i - eller nettopp er startet i maritim bransje.

- På den måten får man kunnskap og mer eierskap til bransjen, sier Solvang.

Et dypdykk ned i verdikjeden fra tegnebrett til sjøsetting

Den første piloten er nylig avholdt. Nå planlegger klyngen fra Sunnmøre to nye runder med «maritim sektor for dummies». Kurset er gratis for klyngemedlemmene.

– Tilbakemeldingene fra første kursrunde var udelt positive. Vi var på bedriftsbesøk hos verft og lærte det meste om den maritime verdikjeden i løpet av det to dager lange kurset. Vi fikk grundige leksjoner, fra de første tegnekladdene av en skipstegning, til båten er på sjøen og blir kontrahert. Nå er kursdeltakerne litt mer informert og deler kunnskapen videre, sier Solvang.

Ingen grunn til å være flau

Kurset i Maritim onboarding bidrar til å gjøre alle som føler seg som førstereisgutt eller -jente hakket tryggere, forteller Solvang.

Blue Maritime Cluster - Maritim Onboarding-kurs på verftsbesøk. Foto: Blue Maritime Cluster

Norsk maritim næring er internasjonalt rettet, og Norges nest største bidragsyter til eksportinntekter, etter olje og gass.

Den maritime næringen i Møre og Romsdal alene har en omsetning på nesten 60 milliarder årlig, og sysselsetter over 13.000 personer, viser tall fra Menon Economics.

Tar turen til konkurrenten

Med disse sterke tallene som bakgrunn, skulle en tro at man var verdensmestre på å rekruttere til maritim næring i regionen. Solvang har et annet inntrykk.

– Lite tyder på at vi er det, for næringen kniver om å få tak i kvalifiserte hoder til mange jobber. Derfor blir også bransjen i regionen av og til anklaget for «kannibalisering», at selskapene «bytter på ansatte» som ved jobbskifter bare tar turen over til konkurrenten, sier hun.

Godt tatt imot

Det gjør igjen at klyngen ser på tiltak som helt nødvendig.

Karstein Nygård, Sales Manager, Ulmatec Pyro, var en av lærerene da elevene fra ulike deler av maritim næring deltok på onboarding-kurs. Foto: Blue Maritime Cluster

- For å skape kjennskap, og dermed eierskap, til maritim bransje må vi kanskje innse at ikke alle er like fortrolige med stammen og stammespråk som en selv. Ikke alle er født inn i en maritim familie, eller har vokst opp ved siden av et verft. Da er det ok å kunne tilby en «myk velkomst» gjennom tiltak som Maritim Onboarding, konkluderer Solvang.

- Men blir bransjen verdensmester i rekruttering etter slike kurs?

- Jeg håper vi blir bedre. Det blir vi ved å dele kunnskap slik at folk blir lengre i maritim næring når de først er kommet innenfor. I tillegg er fornøyde og kunnskapsrike ansatte alltid gode ambassadører for dem som vurderer en karriere i vår bransje, sier Elisabeth Solvang.

Bergensere lar seg inspirere

Sigvald Sveinbjørnsson, leder i Maritime Bergen, lar seg inpirere av nykommeren fra Sunnmøre:

Leder i Maritime Bergen, Sigvald Sveinbjørnsson er opptatt av å skape oppmerksomhet rundt den maritime næringen. Han synes at sunnmøringenes nye rekrutteringstiltak motiverer. Foto: Paul S. Amundsen

- Dette virker som å være et godt konsept, som vi gjerne lar oss inspirere av i Maritime Bergen. Vår bransje har et stadig økende behov for å gjøre unge nysgjerrige på bransjen, og da er det viktig at vi åpner opp og viser mulighetene, sier han.

Før sommeren arrangerte Maritime Bergen for tredje gang Trainee Blue Sea, en trainee-ording hvor nyansatte i bransjen får en dyp innføring i bransjen – på tvers av selskaper og segmenter.

- Dette har vært en ubetinget suksess. Vi har også en rekke arrangementer og programmer både i høst og neste år for å vise mulighetene som finnes i den maritime bransjen. Vi har planer for å gire ytterligere opp neste år. Rekruttering og tilgang på kompetanse er blant bransjens største utfordringer, sier Sveinbjørnsson.