Har designet sitt største tungtransportfartøy

Ulstein har utvidet porteføljen med et tungtransportfartøy i nytt design for å møte økende logistikkbehov i havvind.

HX121 Ulstein-design.
HX121 Ulstein-design.Foto: Ulstein

Med skroglinjedesignet ULSTEIN X-BOW skal det gi det forbedrede sjøegenskaper, optimalisert akterskip, og lavt drivstofforbruk.

Fartøydesignen er basert på velprøvde teknologier, og kan utstyres med DP2 (dynamisk posisjonering) etter behov, melder Ulstein i en melding.

HX121-designen er den nyeste og største i Ulsteins portefølje, utviklet med Ulstein Blended Design-metoden for "optimal effektivitet i transport av store vindkomponenter", som det heter fra Ulstein.

Designen støtter lavutslippskravene ved å kunne operere på grønt metanol, og eliminere karbonavtrykket ved bruk av e-metanol som drivstoff.

Fartøyet er fremdeles på tegnebrettet, men Ulstein håper at det i tillegg til en stor installasjonsfartøyflåte, vil være nødvendig med tonnasje for å transportere både fundament og vindturbiner fra alle steder i verden til havner eller offshore-felt.

(Copyright)
Publisert 1. December 2023, kl. 09.38Oppdatert 1. December 2023, kl. 10.07