– Amerikanske kunder verdsetter «made in Norway-stempelet»

USA har satt pauseknappen på for havvind-satsing. Men romsdalingene fra Brunvoll har et annet hett marked.

Geir Larsen, salgsdirektør Brunvoll. Selskapet fra Molde har fått merke at den grønne satsingen i USA har bremset opp.
Geir Larsen, salgsdirektør Brunvoll. Selskapet fra Molde har fått merke at den grønne satsingen i USA har bremset opp.Foto: Jørgen Eide

I 2023 kunne Kystens Næringsliv fortelle at Brunvoll hadde store ambisjoner om å levere til SOV-fartøy i havvindmarkedet i USA.

Det dansk – amerikanske rederiet Crest bestilte for to år siden full pakke på framdrift og manøvrering.

Brunvoll så på denne kontrakten som en bruåpner inn mot et nytt marked i 2023.

For Brunvoll gikk veien, blant annet, inn i USA gjennom deres langvarige samarbeid med det danske rederiet Esvagt.

Danskene er den største operatøren av SOV-er i Europa, og har et samarbeid med det amerikanske rederiet Crowley i form av joint venture-selskapet Crest Wind.

Skipet er nå under bygging.

Les alt om denne saken her:
Men så ble det vindstille. I alle fall nesten.

– Det har ikke blitt noe endring som vi kan se ennå. Det er prosjekter som jobbes med og derav ikke konkrete kanselleringer, sier salgsdirektør hos Brunvoll, Geir Larsen til Kystens Næringsliv.

Grønn energi tapte tilsynelatende terreng over natten. I alle fall når det gjelder subisider.

Donald Trump ble president, og det er allment kjent at vindkraft ikke er blant den nye regjeringens favoritter.

Den sittende presidenten har – blant annet – sagt at skifer,- og oljeutvinning skal prioriteres først.

Men helt mørkt er det ikke for norske selskaper som jobber med miljøvennlig teknologi, og vil eksportere over Atlanterhavet.

Det mener i alle fall Innovasjon Norge.

Tror på økt grønn- energisatsing

«Energipolitikken i USA vil under Trump bevege seg bort fra fornybare subsidier – men utviklingen av grønn energi i USA har skutt fart og vil sannsynligvis være umulig å bremse. Sol, vind og batterier står for over 90 prosent av kapasiteten som blir lagt til USAs strømnett i 2024.

I Houston, USAs energihovedstad vokser oljebransjen og fornybarindustrien side om side, fordi begge deler er lønnsomt. Nye fond investerer milliarder av dollar i fornybar energi i Houston.

Konsulentselskaper etablerer avkarboniseringssentre i Houston for hundrevis av millioner av dollar. Og vi i Innovasjon Norge styrker vårt kontor i Houston.

Det er ikke en utvikling som vil stoppes av bortfall av subsidier. Produksjon av energi kommer bare til å øke under Trump 2.0 – også fornybar. Det betyr muligheter for norske energiselskaper, både fossile og fornybare.

Innovasjon Norge vil fortsette å følge utviklingen nøye og gi råd til norske bedrifter om hvordan de best kan navigere i dette nye politiske landskapet», skriver han på Innovasjon Norges nettsider, hvor du kan lese hele analysen.

Har nok å gjøre

Men tilbake til Brunvolls mann. Han er ikke bekymret.

Salgsdirektør Geir Larsen hos Brunvoll kan fortelle at de har stor kunder på lange kontrakter i USA.

– For oss er det ikke noen krise at det ble oppbremsing i SOV-satsingen vår – inntil videre. Men vi skal huske på at dette også før Trump kom til makten, sier han til Kystens Næringsliv.

Han forteller at det kun er et fåtall havvindfartøy under bygging i USA for øyeblikket.

Et av dem er under bygging med norsk teknologi og design fra Hav.

– Trump har vist at han setter alvor bak det han lovet i valgkampen. Det blir nok en tøff jobb å overtale ham til en større vindkraftsatsing med det første, sier Larsen.

Men Brunvoll har mye å gjøre i USA, forteller han.

For romsdalingene er tungt inne i flere markeder som ikke berøres med det første – håper Brunvoll på.

– Vår agent, Ship Machinery International, har vært vår samarbeidspartner i 20 år i Miami. De betjener oss i USA, Canada og Mexico. Akkurat nå er det litt avventende på grunn av den kommende satsingen på vindkraft og vindservicefartøy. Samtidig tjener vi godt og har vi mye å gjøre på service for cruiseskip og offshore, sier Larsen.

Satser på at «made in Norway» skal overleve i USA

– Er dere bekymret for framtidige kontrakter i en usikker tid i USA når det gjelder utenlandske aktører?
– Vi er avventende. Men det er jo ustabile tider for mange bedrifter som satser i USA. Vi har flere amerikanske kunder som verdsetter «made in Norway-stempelet». Det er en trygghet og et løfte Brunvoll skal levere på også i framtiden, sier han.

Før han legger til:

– Vi har ikke fått indikasjoner på at det legges nasjonale hindringer i veien for oss her, sier Larsen.

(Vilkår)
Publisert 17. February 2025, kl. 04.23Oppdatert 17. February 2025, kl. 12.49
BrunvollUSA