«Baronessen» til Horten for reparasjon

Hurtigbåten «Baronessen» seiler til et verft i Horten hvor de skal finne ut hvorfor båten grunnstøtte.

Baronesse i fint driv. Tidligere denne uken grunnstøtte båten. Nå må den innom verksted for å fikses.
Baronesse i fint driv. Tidligere denne uken grunnstøtte båten. Nå må den innom verksted for å fikses.Foto: Ruter

Hurtigbåten gikk på grunn utenfor Lysaker. Ingen av de 96 passasjerene eller fire ansatte ble skadet.

«Baronessen» går i rute mellom Nesoddtangen og Lysaker. Båten er eid av Norled, men den trafikkerer sambandet for Ruter.

Blant annet på verftet Horten Skipsreparasjoner skal nå et granskingsteam av eksperter finne ut hva som gikk galt da båten traff bunnen.

Politiet i Oslo var kjapt ute og meldte i media at det «kan ha vært en blackout».

Det betyr ikke at det var årsaken.

Les om grunnstøtingen her:

Fasiten er det ingen som sitter med enda, forteller kommunikasjonssjef hos Norled, Cathrine Gjertsen.

– Det er nok litt tidlig, ja. I første omgang seiler båten til Horten hvor vi skal gå grundig igjennom den. Det kan fort ta noen uker før vi finner svaret, sier hun til Kystens Næringsliv.

Kun tre måneder på batteri

I løpet av høsten og vinteren ble «Baronessen» satt i rute på hybriddrift.

Det er Brødrene Aa i Hyen i Eikefjord i Kinn kommune som har bygget «Baronessen» om.

Kommunikasjonssjef Cathrine Gjertsen i Norled.Foto: Norled

Neste skritt er å ta i bruk batteribytteroboter som gjør at båtene kan gå på batteri hele tiden.

Når både MS «Baronen» og MS «Baronessen» seiler med batteridrift i Oslofjorden vil Ruter As kutte utslippene fra hurtigbåtene med 2600 tonn CO₂ årlig, meldte Ruter i oktober i fjor.

– Vi har allerede satt i drift elektriske ferjer og øybåter. Nå står hurtigbåtene for tur. Dette er krevende, men også viktig, fordi dieseldrevne hurtigbåter er den transportformen som har størst CO₂-avtrykk per passasjerkilometer, sier Ole Jakob Aanes, områdeleder i Ruter.

I første utgave av denne artikkelen fikk Kystens Næringsliv oppgitt at «Baronessen» ble slept til verftet. Det medførte ikke riktighet. Båten kom seg til verftet for egen maskin. Rettelsen ble lagt til tirsdag klokken 1304.
(Vilkår)
Publisert 15. January 2025, kl. 10.01Oppdatert 15. January 2025, kl. 12.05
NorledBatteridriftOslo