– Samarbeidet i den maritime klyngen, spesielt i Bergen, er grunnpilaren i hele vår vekst, sier administrerende direktør Geir Bjørkeli i Corvus Energy.

Som leverandør til maritim næring representerer Corvus den rike underskogen av bergensbedrifter som har bidratt til at Bergen er én av fire nominerte i kåringen Årets maritime kommune.

Fakta om Årets maritime kommune
  • En ny kåring i regi av Maritimt Forum og Kystens Næringsliv, med Kongsberggruppen, Kystrederiene, DNV, Maritime Bergen, Norges Rederiforbund, Gard og DNB som øvrige samarbeidspartnere.
  • De fire nominerte kommunene er Bergen, Haugesund, Horten og Ulstein. Forrige uke presenterte vi Horten.
  • Basert på en fersk verdiskapingsanalyse vil fire kandidater bli nominert til prisen, som skal deles ut tirsdag 15. august – under Arendalsuken.
  • Kandidatkommunene blir presentert gjennom en artikkelserie på kystens.no.
  • Publikum kan bidra ved å stemme på kandidatene samme sted.
  • Publikumsstemmene legges sammen med vurderinger fra en fagjury før endelig vinner presenteres på arrangementet «Fullrigget for fremtiden» under Arendalsuken.
  • Juryen som sammen med publikumsstemmene skal avgjøre den endelige prisvinneren, består av Even Aas i Kongsberggruppen, Harald Solberg fra Rederiforbundet, Sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide og ansvarlig redaktør Øystein Hage i Kystens Næringsliv.

Tar risiko sammen

Corvus produserer blant annet batterisystemer til skip, og har produksjon i både Bergen, USA og Canada.

Bakgrunnen for at hovedkontoret ble flyttet til Norge var blant annet at Corvus trenger samarbeidspartnere for å videreutvikle grønne energiløsninger.

Om produktene ikke blir testet ut i praksis og får referanser gjennom ferdigstilte prosjekter, er det vanskelig å slå gjennom internasjonalt.

I Bergen har Corvus blant annet samarbeidet med familierederiet Misje. De to første nybyggene i milliardprogrammet til rederiet er begge utstyrt med batteripakker fra Corvus.

Norske rederier er internasjonalt ledende på grønn teknologi.

– Vi tar selvsagt en sjanse ved å tilby ti års garanti på produktet. Men rederen tar også en sjanse ved å satse grønt og ta i bruk ny teknologi. Dette er den norske modellen i praksis. Vi samarbeider om løsninger som setter oss i pole position i forhold til å vinne internasjonale markedsandeler, sier Bjørkeli.

Reder Roald Misje viser frem batteripakken fra Corvus. Foto: Ketil Svendsen

Utviklet i samarbeid

Reder Roald Misje forteller at leverandørnæringen i og rundt Bergen har vært avgjørende for at man har lykkes med nybyggprogrammet.

De nye miljøbulkskipene, som kan gå elektrisk til eller fra land, representerer for Misjes del et viktig skritt i retning av nullutslippsfrakt.

– Vi hadde ikke kunne gå til en leverandør i utlandet og spurt om vi kunne sette oss ned sammen og se nærmere på vår idé om batteripakke til denne typen skip. Hos Corvus var døren åpen, og vi har sammen gått fra idé til ferdig fartøy, sier Misje.

Unikt norsk

Geir Bjørkeli og Corvus finner hele verdikjeden i næringen representert i Bergen: Fra eier av last, via rederi og industrien som leverer til rederi.

– Det unike i denne verdikjeden er at vi stoler på hverandre. Vi kan snakke sammen og utvikle ting sammen. Dette gjør man ikke i utlandet. Singapore har prøvd, men det fungerte ikke i praksis – rett og slett fordi aktørene ikke var villig til å dele kompetanse og løsninger på samme måte som vi gjør i Bergen og Norge, sier Bjørkeli.

«Misje Vita» og «Misje Verde», de to første av ti nybygg for familierederiet, er det en rekke tjenester og produkter med regional og lokal forankring.

Corvus Energy har fabrikk på Midtun i Bergen. Foto: Ketil Svendsen

Designet er fra Wärtsilä Ship Design, Stord-baserte Wârtsila har også levert fremdrift i form av en Wärtsilä 8L20 hovedmotor med selskapets katalysatorteknologi, vridbar propell av type 4D920 og SCV75 reduksjonsgir.

Norwegian Greentech har levert ballastvannrensesystemer.

Konkurransedyktige

Roald Misje understreker imidlertid at rederiet ikke er i en posisjon der de kan velge lokalt og norsk utelukkende for å være patriot.

Som et lite rederi er de avhengig av å holde kostnadene nede.

– Og der må jeg bare hylle næringen. Da vi sendte ut anbud, sa vi at vi ville velge norsk forutsatt at prisene var konkurransedyktige. Samtlige leverte på pris, sier Misje.