«Betydelig opp»: Havila Kystruten dro inn over én milliard på ni måneder
Stadig sterk vekst for den ene av kystrutene.
Havila Kystruten rapporterer solide resultater for tredje kvartal 2024, med inntekter på 464 millioner kroner, en betydelig økning fra 225 millioner kroner samme periode året før.
Dette tilsvarer en justert vekst på 62 prosent, etter at de to nyeste skipene, Havila Polaris og Havila Pollux, kom i drift i august 2023. Driftsresultatet endte på 128 millioner kroner, en markant forbedring fra fjorårets underskudd på 36 millioner, heter det i en pressemelding.
Første gang i pluss
Da tallene for andre kvartal ble lagt frem i september, var det første gang rederiet kunne skilte med plusstall, den gang på 58 millioner kroner.
Inntektene for andre kvartal hadde da gått opp fra 172 millioner kroner året før til 369 millioner kroner.
Det ga også et opprykk for halvårsstatus med inntekter på 662 millioner kroner. Det var opp fra 289 millioner kroner året før.
1,126 milliarder
De samlede inntekter for årets første ni måneder – tre kvartal samlet – beløp seg til 1,126 milliarder kroner, opp fra 515 millioner kroner for året før.
Administrerende direktør Bent Martini tror økt etterspørsel henger sammen med nye oh moderne skip.
– Det viser at vår forretningsmodell, med en effektiv landorganisasjon som støtte til driften om bord, sammen med økt etterspørsel, gir resultater, sier Martini.
Driftskostnadene til selskapet beløp seg samtidig til 336 millioner kroner i kvartalet, hovedsakelig knyttet til ordinære driftskostnader for de fire skipene i rederiets flåte
Stort potensial i nord
– Det er et stort potensial i å øke belegget, spesielt på den sørgående delen av ruten fra Kirkenes til Bergen. Denne strekningen har tradisjonelt hatt mindre belegg enn den nordgående delen av ruten, sier Martini.
Selskapet har opplevd økt etterspørsel etter sine kystreiser, noe som resulterte i et belegg på 78 prosent i kvartalet, opp fra 70 prosent i fjor. Særlig arbeidet med å nå nye markeder og tiltrekke flere reisende gjennom målrettet markedsføring har bidratt til denne veksten. For 2025 er allerede 41 prosent av kapasiteten solgt.
CO₂-utslippene fra flåten er ellers redusert med 30 prosent sammenlignet med 2017. Videre satsing på mer effektive løsninger og optimalisering av driften forventes å gi ytterligere reduksjoner i utslipp.
– Vi skal fortsette å tilby fleksibilitet og kortere turer for å nå et enda større marked, heter det fra Martini.
(Vilkår)