– Denne typen hybride stål-båter ønsker kundene flere av
Moen Marin lanserer en ny modellserie i stål som trives godt i røff sjø. Seks nye NabCat 1512 HYB i stål og aluminium kommer nå fortløpende ut fra båtbyggeren.
Stål-servicebåten «Yngve» ble nylig levert fra Moen Marin til Finnsnes Dykk & Anleggservice.
Det er Marin Design som har stått for designet av den nye serien.
– «Yngve» er Moen Marins aller første NabCat 1512 i stål – en båttype som vi nå har standardisert og som kan bygges i både stål og aluminium, sier salgssjef Robin Johansen hos Moen Marin til Kystens Næringsliv.
Fakta om arbeidsbåten i stål:
MS Yngve har en stor servicekapasitet med tanke på størrelse.
Fartøyet er levert med en dekkspakke fra SHM, bestående av 40+20 tonns elektrisk vinsj, dekksmodul og platelås på skinne samt en kranpakke bestående av Pallfinger Pk150002m og palfinger PK41000. i tillegg er fartøyet levert med en framdriftslinje på 2 x 575 kW som gir en Bollarpull inntil 21t.
Store på arbeidsfartøy
Moen Marin fra Trondheim er i dag en av verdens største leverandører av arbeidsfartøy til havbruksindustrien.
Nå lanseres en ny serie – i blant annet stål.
Robin Johansen, Moen Marin
– Vi ser at serviceselskapene har forskjellige preferanser på materialvalg i skrog også i den minste klassen servicefartøy, derfor tilbyr vi NabCat 1512 HYB i både stål og aluminium. Etterspørselen er stor for begge typer fartøy, sier Johansen.
– Det er fordeler med både stål- og aluminiumsskrog, og dette koker ned til kundenes preferanse og bruksområde. Finnsnes Dykk & Anleggservice har valgt å kjøre hele sin flåte i stål. Det er en drivende faktor for at vi har utviklet dette fartøyet slik at det kan tilbys i begge leire, sier Johansen.
Han forteller videre at designendringene som er gjort for å tilpasse fartøyet til stålproduksjon har gitt veldig gode sjøegenskaper.
– 4,5 meter dybde i riss, en bredde på fire meter per skrog og en høyde på én meter fra vannlinje til tunneltak gjør at fartøyet tar røff sjø meget godt, sier han.
Arbeidsbåten får også muligheten til å øke krankapasiteten til 165 tonn meter på stålskrogene.
Får hybrid framdrift
«Yngve» blir en hybrid servicebåt som får en batteripakke på 594 kilowatt fra Zem Energy.
– Det gir fartøyet muligheten til å jobbe helelektrisk på feltet, og sikrer god driftsøkonomi mellom oppdragene, sier Johansen.
(Vilkår)