– Denne typen hybride stål-båter ønsker kundene flere av

Moen Marin lanserer en ny modellserie i stål som trives godt i røff sjø. Seks nye NabCat 1512 HYB i stål og aluminium kommer nå fortløpende ut fra båtbyggeren.

Stålbåten Yngve fra Moen Marin
Stålbåten Yngve fra Moen MarinFoto: Moen Marin

Stål-servicebåten «Yngve» ble nylig levert fra Moen Marin til Finnsnes Dykk & Anleggservice.

Det er Marin Design som har stått for designet av den nye serien.

– «Yngve» er Moen Marins aller første NabCat 1512 i stål – en båttype som vi nå har standardisert og som kan bygges i både stål og aluminium, sier salgssjef Robin Johansen hos Moen Marin til Kystens Næringsliv.

Store på arbeidsfartøy

Moen Marin fra Trondheim er i dag en av verdens største leverandører av arbeidsfartøy til havbruksindustrien.

Nå lanseres en ny serie – i blant annet stål.

Stålbåter tåler røff sjø utrolig godt.

Robin Johansen, Moen Marin

– Vi ser at serviceselskapene har forskjellige preferanser på materialvalg i skrog også i den minste klassen servicefartøy, derfor tilbyr vi NabCat 1512 HYB i både stål og aluminium. Etterspørselen er stor for begge typer fartøy, sier Johansen.

– Hva er fordelen med et rent stålskrog?

– Det er fordeler med både stål- og aluminiumsskrog, og dette koker ned til kundenes preferanse og bruksområde. Finnsnes Dykk & Anleggservice har valgt å kjøre hele sin flåte i stål. Det er en drivende faktor for at vi har utviklet dette fartøyet slik at det kan tilbys i begge leire, sier Johansen.

Robin Johansen, salgssjef hos Moen Marin.Foto: Moen Marin.

Han forteller videre at designendringene som er gjort for å tilpasse fartøyet til stålproduksjon har gitt veldig gode sjøegenskaper.

– 4,5 meter dybde i riss, en bredde på fire meter per skrog og en høyde på én meter fra vannlinje til tunneltak gjør at fartøyet tar røff sjø meget godt, sier han.

Arbeidsbåten får også muligheten til å øke krankapasiteten til 165 tonn meter på stålskrogene.

Får hybrid framdrift

«Yngve» blir en hybrid servicebåt som får en batteripakke på 594 kilowatt fra Zem Energy.

– Det gir fartøyet muligheten til å jobbe helelektrisk på feltet, og sikrer god driftsøkonomi mellom oppdragene, sier Johansen.

(Vilkår)
Publisert 6. March 2025, kl. 04.30Oppdatert 6. March 2025, kl. 17.38
Moen MarinArbeidsbåtBatteri