– Det er ikke de russiske kapteinene som utgjør en trussel
Full stopp i omstridt russer-dispensasjoner på NIS-skip. – Vi frykter helt andre ting enn russiske kapteiner, sier Kystrederiene.
Instruksen trådte i kraft mandag denne uken.
Forbudet gjelder kun russiske kapteiner, og har ikke tilbakevirkende kraft.
Loven vil ikke påvirke vanlige, russiske sjøfolk.
– Forbudet kan dessverre lett omgås, mener Norsk Sjøoffisersforbund. Men for all del: Dette er et sikkerhetssteg i riktig retning, som viser at myndighetene er villig til å ta beredskapsgrep, sier Norsk Sjøoffiserforbunds Hans Sande, til Kystens Næringsliv.
Forbudet kan omgås ved at NIS-skip for eksempel skifter flagg. Loven gjelder kun for skip som er norskregistrert.
Tor Arne Borge, Kystrederiene
Endringen kommer etter debatt i media og på Stortinget om russiske kapteiners rolle i norsk totalberedskap, spesielt i lys av det anstrengte forholdet mellom Norge og Russland.
Norsk Sjøoffisersforbund støtter endringen, men mener den ikke er tilstrekkelig for å styrke totalberedskapen langs kysten.
– Vi mener at man bør se på farledsbevisordningen, som tillater kapteiner å seile uten los i norske farvann, og vurdere restriksjoner for kapteiner fra ikke-NATO land. Det bør være neste, naturlige steg, sier Sande.
Finnes større trusler
Kystrederiene på sin side mener at å utestenge russiske kapteiner fra NIS-skip, ikke er hele løsningen.
Kystrederiene har over lengre tid jobbet med sikkerhet- og beredskap i norske farvann, noe som nylig har resultert i at Kystrederiene er blitt en del av Notraship, som er samarbeidet mellom staten og skipsfarten rundt maritim sikkerhet- og beredskap.
Kystrederiene mener det er positivt at det er økt fokus på sikkerhet- og beredskap i norske farvann. Men de mener løsningen ikke er å avslutte dispensasjonsmuligheten for russiske kapteiner på NIS-fartøy.
Kystrederiene:
Kystrederiene er hovedorganisasjon for rederier i nærskipsfarten. Kystrederiene sitt tariffområde omfatter tariffavtaler med sjømannsorganisasjonene Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det Norske Maskinistforbund, og omfatter om lag 9000 ansatte.
– Har ingen oversikt
Han legger til at søkelyset burde vært justert i en annen retning:
– Regjeringen burde heller sett mer på de 2000 utenlandske skipene som hver dag seiler i norske farvann, sier Tor Arne Borge.
Han legger til at det finnes langt større trusler til sjøs- enn russiske kapteiner.
– Regjeringen liten til ingen oversikt over intensjoner og hvem som er ombord på disse skipene. Dette utgjør en mye større sikkerhetsrisiko i norske farvann, enn russiske kapteiner som i mange år har jobbet for norske rederier, Tor Arne Borge.
– Vanskelig å skjønne bakgrunnen for loven
Norges Rederieforbund er heller ikke så veldig begeistret for den nye loven.
– Dette er skadelig symbolpolitikk og et tiltak Norges Rederiforbund er helt uenig i, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund Knut Arild Hareide.
Han legger til at skipsfarten er i en svært krevende sikkerhetspolitisk situasjon og det er ikke unaturlig at spørsmål reises i en tid med geopolitisk uro.
Men:
– Rederiforbundet mener regjeringens begrunnelse for å be Sjøfartsdirektoratet om å trekke tilbake dispensasjonsadgangen for russiske kapteiner i NIS er svært lite målrettet. Vi har vanskelig for å få forstå regjeringens begrunnelse, sier Hareide.
(Vilkår)