– Det er ikke de russiske kapteinene som utgjør en trussel

Full stopp i omstridt russer-dispensasjoner på NIS-skip. – Vi frykter helt andre ting enn russiske kapteiner, sier Kystrederiene.

Tor Arne Borge, adm. dir Kystrederiene
Tor Arne Borge, adm. dir KystrederieneFoto: Kystrederiene

Instruksen trådte i kraft mandag denne uken.

Forbudet gjelder kun russiske kapteiner, og har ikke tilbakevirkende kraft.

Loven vil ikke påvirke vanlige, russiske sjøfolk.

Bli kjent med bakgrunnen for denne saken i denne kronikken fra Norsk Sjøoffisersforbund:

– Forbudet kan dessverre lett omgås, mener Norsk Sjøoffisersforbund. Men for all del: Dette er et sikkerhetssteg i riktig retning, som viser at myndighetene er villig til å ta beredskapsgrep, sier Norsk Sjøoffiserforbunds Hans Sande, til Kystens Næringsliv.

Forbudet kan omgås ved at NIS-skip for eksempel skifter flagg. Loven gjelder kun for skip som er norskregistrert.

Regjeringen burde heller sett mer på de 2000 utenlandske skipene som hver dag seiler i norske farvann.

Tor Arne Borge, Kystrederiene

Endringen kommer etter debatt i media og på Stortinget om russiske kapteiners rolle i norsk totalberedskap, spesielt i lys av det anstrengte forholdet mellom Norge og Russland.

Norsk Sjøoffisersforbund støtter endringen, men mener den ikke er tilstrekkelig for å styrke totalberedskapen langs kysten.

– Vi mener at man bør se på farledsbevisordningen, som tillater kapteiner å seile uten los i norske farvann, og vurdere restriksjoner for kapteiner fra ikke-NATO land. Det bør være neste, naturlige steg, sier Sande.

Finnes større trusler

Kystrederiene på sin side mener at å utestenge russiske kapteiner fra NIS-skip, ikke er hele løsningen.

Kystrederiene har over lengre tid jobbet med sikkerhet- og beredskap i norske farvann, noe som nylig har resultert i at Kystrederiene er blitt en del av Notraship, som er samarbeidet mellom staten og skipsfarten rundt maritim sikkerhet- og beredskap.

Kystrederiene mener det er positivt at det er økt fokus på sikkerhet- og beredskap i norske farvann. Men de mener løsningen ikke er å avslutte dispensasjonsmuligheten for russiske kapteiner på NIS-fartøy.

– Hos Kystrederiene er det snakk om lag 40 russiske kapteiner, hvorav de fleste har lang fartstid hos rederiene og har steget i gradene. En god del av disse russiske kapteinene er bosatt i Norge og har familier som er integrert i Norge. Dette er med å svekke det norske flagget, ettersom rederiene atter en gang blir konfrontert med uforutsigbarhet fra regjeringens side, sier Tor Arne Borge, administrerende direktør i Kystrederiene til Kystens Næringsliv.

– Har ingen oversikt

Han legger til at søkelyset burde vært justert i en annen retning:

– Regjeringen burde heller sett mer på de 2000 utenlandske skipene som hver dag seiler i norske farvann, sier Tor Arne Borge.

Han legger til at det finnes langt større trusler til sjøs- enn russiske kapteiner.

– Regjeringen liten til ingen oversikt over intensjoner og hvem som er ombord på disse skipene. Dette utgjør en mye større sikkerhetsrisiko i norske farvann, enn russiske kapteiner som i mange år har jobbet for norske rederier, Tor Arne Borge.

– Vanskelig å skjønne bakgrunnen for loven

Norges Rederieforbund er heller ikke så veldig begeistret for den nye loven.

– Dette er skadelig symbolpolitikk og et tiltak Norges Rederiforbund er helt uenig i, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund Knut Arild Hareide.

Han legger til at skipsfarten er i en svært krevende sikkerhetspolitisk situasjon og det er ikke unaturlig at spørsmål reises i en tid med geopolitisk uro.

Men:

– Rederiforbundet mener regjeringens begrunnelse for å be Sjøfartsdirektoratet om å trekke tilbake dispensasjonsadgangen for russiske kapteiner i NIS er svært lite målrettet. Vi har vanskelig for å få forstå regjeringens begrunnelse, sier Hareide.

(Vilkår)
Publisert 19. November 2024, kl. 09.09Oppdatert 20. November 2024, kl. 08.56
Norsk SjøoffisersforbundKystrederieneTor Arne Borge