– Dette gir oss energi til å fortsette

NHOs regiondirektør Guro Angell Gimse gir Moen Marin hedersprisen «månedens bedrift». Daglig leder gir æren til de ansatte.

Bernt Lilliestråle er daglig leder i Moen Marin.
Bernt Lilliestråle er daglig leder i Moen Marin.Foto: Moen Marin

– Som bedrift er vi en del av det grønne skiftet, oppsummerer Bernt Lilliestråle overfor Kystens næringsliv, og fortsetter:

– Dét krever et helt eget samspill.

Lilliestråle er daglig leder i Moen Marin. Nylig ble Trondheim- og Rørvik-bedriften kåret til månedens bedrift av Næringslivets Hovedorganisasjon, NHO.

Evne til samspill

Det er blant annet evnen til samspill NHO trekker frem i tildelingen.
NHOs regiondirektør Guro Angell Gimse (til høyre) ga blomster og diplom til Moen Marin-ansatte.Foto: NHO

– Moen Marin er en bedrift som ikke trekker opp stigen etter seg, men deler med andre og drar andre firmaer med seg ut i verden. Direktør Bernt Lilliestråle sa «finn en venn». Dere er den vennen for andre, sier NHOs regiondirektør Guro Angell Gimse på NHOs egne sider.

«Moen Marin får tildelt prisen for månedens bedrift fordi de har rettet oppmerksomheten mot arbeid med å sikre fremtidens kompetanse, båter for det grønne skiftet og har tatt Nærøysund ut i verden gjennom sin eksport», heter det videre.

Lilliestråle forteller om tankesettet i Moen Marin.

Moen Marin-ansatt om bord i Rørvik.Foto: Moen Marin

– Som i resten av bransjen bygger vi spennende og komplekse båter med helt ny teknologi. Samspillet mellom industri og læring er ekstremt viktig både for de som er på sjøen og de som med tiden skal på sjøen.

En av verdens største

Moen Marin gikk for alvor over til batterielektriske og hybride løsninger i 2022, og er fra før en av verdens største leverandører av arbeidsfartøy til havbruksindustrien.

Moen Marins sommerstudent Andreas Meyer Karstensen viser hvordan virtuell virkelighet kan brukes for havnæringene.Foto: Robert Nedrejord

I 2019 leverte selskapet verdens største batterihybride garnbåt, fulgt av den første elektriske røkterbåten.

De siste ti årene har over 250 arbeidsbåter blitt levert til nye eiere.

NHO-utmerkelsen skapte glede i Moen Marin, røper daglig leder.

– Dette er heder først og fremst til de ansatte som står på og gjør det de gjør hver dag. Dette gir oss energi til å fortsette.

I år inngikk Moen marin samarbeid med tre lokale videregående skoler, Ytre Namdal, Charlottenlund og Guri Kunna. Avtalen gir elevene praktisk erfaring gjennom utplasseringer og tilgang til ny teknologi, spesielt innen batterielektriske fartøy.

Moen Marin-ansatt på jobb om bord.Foto: Moen Marin

Viktig ballast

Erfaringene elevene gjør skal både gi unik kompetanse og konkurransefortrinn, men også viktig ballast for en sikker hverdag.

Og kanskje fremtidige kunder.

– Vi ønsker å fremme bærekraftige maritime løsninger, og det omfatter også opplæring på skoler og av mannskap som allerede jobber på havet. Vi ser at om vi bidrar på videregående skole, får industrien flinke folk som kan utnytte den båtteknologien vi leverer, samt nye digitale løsninger.

Godt samarbeid med industrien er også godt nytt for skoleverket.

– Gjennom tett samarbeid med en aktør som Moen Marin får vi muligheten til å vise elevene hvordan deres fremtidige karriere vil se ut, sier rektor Marit Flak Stovner på Charlottenlund videregående i en pressemelding.

Om Moen Marin gir, får de igjen i fullt monn.

– På kontoret vårt i Trondheim har vi cirka ti studenter fra NTNU. Det er vår måte å benytte oss av at vi er lokalisert i Norges teknologihovedstad, sier Lilliestråle.

Sommerstudentene til Moen Marin, Andreas Meyer Karstensen (venstre) og Jørgen Hind Sørensen, viser under Nor-Fishing frem hvordan virtuell virkelighet (VR) kan brukes for havnæringene.Foto: Robert Nedrejord

Studentene er både det verftssjefen omtaler som en rekrutteringsbase, men tilfører samtidig viktig og ikke minst fersk kunnskap.

– De jobber med utvikling av digitale verktøy, samt støtte på andre relevante oppgaver som det er behov for i organisasjonen. I tillegg skriver mange av studentene på oppgaver som er relevante for oss og næringen. Vi er fornøyde med det studentene leverer, og vi har de både i deltidskontrakter og fulltid om sommeren.

Fiskeri ligger bakpå

Der Moen Marin har truffet blink mot elektrifiseringen av havbruksnæringen, er det én bransje Lilliestråle gjerne skulle sett følge på.

– Myndighetene må ta inn over seg utfordringene i fiskeflåten, og spesielt den lille kystflåten som fra før sliter med små kvoter og lav inntjening.

– Hva må til?

– Dette må vi løse i lag, vi i bransjen, staten og fiskerinæringen. Det handler om støtteordninger og finansiering, og om teknologi.

Lilliestråle ønsker også å påpeke kraftbehovet langs kysten.

– Vi ser et voksende behov, og infrastrukturen er ikke godt nok utbygd langs kysten. Det er ikke nødvendigvis positivt for den maritime næringen at kraften går til elektrifisering av oljeplattformer. Konsekvensen er at omstillingen til lav- og nullutslippsbåter kan ta lengre tid.

(Vilkår)
Moen Marin-ansatte på Hitra på vei til besøksanlegget til Lerøy.Foto: Moen Marin
Publisert 31. October 2024, kl. 04.03Oppdatert 31. October 2024, kl. 07.55
Moen MarinNHOVerft