– En tapt mulighet for å kunne kickstarte industri til havs
Regjeringen har forpliktet seg til å utrede en ordning også for havbasert oppdrett. Det vises ikke igjen i statsbudsjettet, sier bransjeorganisasjon.
– Vi er skuffet over manglende positive signaler rundt grunnrenten på havbruk til havs, sier Stål Heggelund, maritim bransjesjef i Norsk industri.
Han sier til Kystens næringsliv at næringen står klar, men mangler det som skal til for å komme i gang.
Sintef har tidligere operert med tall for verdiskapningen rundt havbruk til havs på 100 milliarder kroner, og tusenvis av arbeidsplasser.
– Dette kan bli dobbelt negativt for Norge, for vi risikerer å miste interessante arbeidsplasser i havbruk og oppgaver for leverandørindustrien.
Tapt mulighet
Fredag morgen kom konklusjonen fra regjeringshold, som «holder fast på konklusjonen om at det ikke er aktuelt å innføre grunnrenteskatt på havbruk til havs». Om det er grunnlag, hersker det imidlertid fortsatt tvil om:
«Etter det departementet kjenner til, finnes det i dag ingen studier som viser at havbruk til havs vil generere grunnrente» heter det videre.
– Dette er en tapt mulighet for å kunne kickstarte oppdrettsindustri til havs. Jeg opplever at regjeringen ikke har gjort en reell vurder på innspillene fra næringen.
En grunnrenteskatt vil for det første fjerne noe av usikkerheten rundt investeringene, slik omsluttende bransjer rundt havbruksnæringen har vært vitne til siden grunnrenten ble varslet i fjor. Det ga ordretørke og store prosjekter som ble lagt på is.
Ordningen er i sin natur slik at havbruksselskapene kan avskrive investeringer, og betale grunnrenteskatten først når anleggene går i pluss.
– I dag ser vi økende interesse for havbruk til havs i andre land som Kina og Skottland, og vi kan risikere at Norge havner i bakleksen. Andre er mer enn villige til å ta lederrollen.
Rammer offshoreverftene
Å havne bakpå med havbasert oppdrett vil påvirke de tradisjonelle offshoreverftene, mener Heggelund.
– Olje- og gassnæringen har sett for seg at disse verftene kan tas i bruk som reparasjons- og sammenstillingsverft for en hel næring, og således gi verftene flere bein å stå på.
– Havvind er også en næring under press for lønnsomhet. Derfor er nettopp havbruk til havs så viktig for verft og leverandørkjeden.
– Sintef Ocean og kunnskapssentrene vil få et stort tap, og kompetansemiljøene rundt vil lide. Vi er nødt til å være langt fremme, om det er lukket, semilukket eller eksponert havbruk.
– Dette betyr at det fortsatt er en jobb å gjøre. Vi kommer ikke til å slå oss til ro med dette. Havbruk til havs er viktig for at Norge skal fortsatt være en ledende havbruksnasjon i framtiden.
(Vilkår)