– Flere verft kan bli solgt til utlandet

Verftsmegler mener verft kan bli nødt til å vurdere utenlandske friere. – Nja, sier norsk verftssjef. – Enig, sier to giganter med tyrkisk og italiensk eier.

Erwin Jager hos skipsmeglerfirmat Mil shipping
Erwin Jager hos skipsmeglerfirmat Mil shippingFoto: Kjersti Kvile

– Flere norske verft kan bli solgt til utlandet framover, sa verftsmegler Erwin Jager på fiskerifagdagen til klyngeorganisasjonen NCE Blue Legasea og GCE Blue Maritime Cluster i Herøy denne uken.

Det var Nett.no som skrev om saken først.

Jager legger til at norske verft er fortsatt verdensledende når det gjelder nybygg av spesialfartøy, spesielt under prosjektering, oppstart og ferdigstilling.

Men:

Skal man som verft tilby bygging av avanserte fartøy er det veldig kapitalkrevende, spesielt med tanke på å stille tilfredsstillende sikkerhet ovenfor kundene i form av forskuddsgarantier, mener skipsmegler Jager.

– Dessverre er det ikke er særlig attraktivt for norske investorerer å stille med de mengder kapital som kreves, og en statlig forskuddsgarantiordning som kan avlaste de norske verftene uteblir. Utenlandske eiere kan være et reelt alternativ for å sikre seg stabil og robust økonomi til å ta store løft, sier Jager til Kystens Næringsliv.
Personlig har jeg nok mest tro på lokalt eierskap.

Hugo Strand, styreleder Norske skipsverft.

Mil Shipping var megler da tyrkiske Tersan Shipyard i 2023 kjøpte det som i dag er Tersan Havyard i Leirvik i Sogn.

Med Tersan som eier fikk verftet nødvendig kapital til å ta på seg nybygg.

Frisk opp hukommelsen ved å lese saken om oppkjøpet under:

Får økt kapital til å satse på nybygg igjen

Det finnes mange verft som historisk har vært aktive i nybyggingsmarkedet.

Men flere nedturer i markedet har tvunget verftene til kun å satse på ombygging og reparasjoner.

Ok med penger i kassen. Men uforutsigbart, og ikke så attraktivt og stabilt som nybygg-prosjekter.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?

Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet

De kan, med kapitaltilførsel, begynne å ta på seg nybygg igjen som gir mer aktivitet, sysselsetting og kompetanseutvikling langs kysten.

Det mener Jager er en av de positive konsekvensene med å få utenlandske investorer eller verftsgrupper inn på eiersiden.

– Skipsbyggingsbransjen er i oppsving, og rederiene må forberede seg på lengre leveringstider og høyere priser enn før. En av årsakene er at verft nå gjør ingeniørarbeidet først, før byggingen starter, og venter lengre med å bestille stål. Samtidig er ordrebøkene fylt opp, noe som også forsinker byggeprosessen, sier skipsmegler Jager til Kystens Næringsliv.

Jager, som tidligere jobbet i Ulstein Group, sier at byggetiden for skip i dag er betydelig lengre enn for 14 år siden.

Erwin Jager. skipsmegler hos Mil shipping.Foto: Kjersti Kvile

– Og ja, det gjør litt vondt for meg som har bodd i Ulsteinvik i 10 år og har sett og opplevd de gode ringvirkninger Ulstein og Kleven har skapt i regionen. Men dessverre; for verft som på nytt vil satse på nybygg i årene framover er utenlandsk eierskap noe enkelte må vurdere, sier han.

Alt blir dyrere

Prisene på skip har steget kraftig, og Jager tror ikke denne prisøkningen vil reverseres.

– Verftene tar også mindre risiko enn før, sier han.

– Som skipsmeglingsselskap – blir dere kontaktet av utenlandske verftsgrupper og investrorer som har lyst å investere i norske verft?

– Vi er i dialog med mange. Men hvem som kontakter oss holder vi for oss selv, sier Jager.

«Nja», sier verftssjef

Styreleder i organisasjonen Norske skipsverft, Hugo Strand, er litt «50/50» når det gjelder fordeler og ulemper med utenlandske eiere.

Hugo Strand, verftsdirektør Fitjar Mekaniske og styreleder i Norske skipsverft.Foto: FMV

– Personlig har jeg nok mest tro på lokalt eierskap, er det første han sier når Kystens Næringsliv tar kontakt.

Men:

– Jeg har tro på lokalt eierskap av skipsverft, da det gir bedre dialog, forståelse for skipsbygging, lojalitet i nedgangstider og raskere beslutninger. Lokale eiere kan også styrke markedstilliten. Samtidig har utenlandske eiere, som Fincantieri og Tersan, brakt kapital og økt aktivitet. Norske skipsverft bør sikre lønnsomhet med god avkastning og lav risiko, sier han.

Han vil også understreke at staten ikke nødvendigvis har spilt på samme lag som norsk verftsnæringen de siste årene.

Utenlandske eiere kan være et reelt alternativ for å sikre seg stabil og robust økonomi.

Erwin Jager, skipsmegler Mil shipping.

– Jeg mener staten har sviktet de siste 15–20 årene. Jeg håper på endringer, som Eksfin-forskuddsgarantiordning og Enova-støtte. Reduksjon i grunnrenteskatt og skatt på arbeidende kapital vil også være positivt for industrien.

Trives godt med italienske og tyrkiske eiere

Tilbake til Havyard Leirvik som ble solgt til den tyrkiske verftsgruppen Tersan i 2023.

De har opplevd en «ny vår» som det heter, og er godt fornøyd med sine nye eiere.

Skipsbyggingsbransjen er i oppsving. Rederiene må forberede seg på lengre leveringstider og høyere priser enn før.

Erwin Jager, skipsmegler Mil shipping

Da Kystens Næringsliv snakket med ledelsen i Tersan under Nor Fishing i høst, var det tydelig at både tyrkere og norsk verftssjef var fornøyd.

Tyrkisk-norsk samarbeid

Konsernsjef hos Tersan Ahmet Paksu forteller at kombinasjonen norsk teknologi og prosjektledelse, paret med rimeligere arbeidskraft og stål i Tyrkia, vil være et stort konkurransefortrinn for kommende kunder.

– Vi har blant annet store produksjonshaller i våre tyrkiske verft hvor klargjøring kan gjøres under tak. Våre internasjonale kunder setter pris på norske finansieringsløsninger, norsk teknologi og norsk prosjektledelse. Den biten av skipsbyggingen overlates til Tor Leif Mongstad og hans fagfolk, sa Paksu til Kystens Næringsliv i høst.

Les også: ny verftsdirektør hos Tersan Havyard, våren 2025:

Mongstad på sin side var godt fornøyd med tingenes tilstand:

– Vi har tidligere samarbeidet med mange aktører når skip skal bygges. Nå har vi stort sett alt «på huset», og det er selvsagt en klar fordel. Vi har fått en kontroll på prosjektene våre som vi setter veldig stor pris på. Våre nye eiere tenker på mange måter helt likt som et norsk verft, sier verftssjefen.

Men han legger til at verftet i Leirvik er en selvstendig enhet ut over at de rapporterer til Tyrkia.

Les hele saken om hva Tersan planlegger for Tersan Havyard under:

Det betyr også at de ikke slutter å bruke norske underleverandører, understreker han.

– Tersan er skrogleverandøren vår, men vi opererer fritt med hensyn til å velge utstyr og benytte oss av den maritime klyngen i Norge.

Står i kø

Tersan Havyard har for øyeblikket en ordrebok på nærmere 1,7 milliarder kroner.

– Verftet er inne i en god trend, med gode og tilstrekkelig store oppdrag til å holde god drift framover. Takket være den lojaliteten og fleksibiliteten de ansatte har vist oss, kan vi nå med trygghet bygge oss opp til det nivået vi må ha for å kunne håndtere den planlagte og solgte nybyggingsaktiviteten, sier Mongstad til Kystens Næringsliv.

Enorm dokk underveis

Tersan Havyard i Sogn planlegger også en ny dokk for å ta unna oppdrag.

Etter det Kystens Næringsliv kjenner til, vil en tørrdokk av de dimensjonene sogneverftet ønsker å få på plass, koste et sted mellom 150–200 millioner kroner.

– Tersan opplever en stor ordretilgang for tiden. Mange av de kommende kontraktene vil naturlig nok bli delvis utført i Norge. Det vil også flere og flere av våre internasjonale kunder, sa Oktay til Kystens Næringsliv i høst.

– Stabil økonomi er viktig, sier Vard

I Ålesund er konsernsjef i Vard, Cathrine Kristiseter Marti også fornøyd med sine utenlandske eiere.

Vard er den verftsgruppen i Norge som har hatt utenlandske eiere lengst.

Helt siden 2018 har Vard vært på utenlandske hender.

Marti kom fra norskeide Ulstein til Vard. Hun sa til Kystens Næringsliv tidligere i høst at det var en positiv omveltning.

– Hvordan var det å komme fra et familieeid norsk selskap til statseide Fincantieri fra Italia?

– Det viktigste er å ha en stabil eier som har en solid, økonomisk tyngde. Som en del av et større globalt konserner Vard et multikulturelt selskap. Denne flerkulturelle dynamikken blir sett på som en styrke som bidrar til selskapets suksess, sa hun til Kystens Næringsliv i høst.

(Vilkår)
Publisert 12. December 2024, kl. 04.21Oppdatert 12. December 2024, kl. 12.15
VardTersan HavyardVerftMil shippingErwin Jager