– Følger litt ekstra med når slike skip melder om motorproblemer

Den russiske oljetankeren «Vladimir Rusanov» har reparert motorproblemene og er på vei mot Murmansk. – Udramatisk situasjon som skjer ofte langs kysten, sier vaktleder hos Kystverket.

Vladimir Rusanov er på veitil Murmansk etter motorproblemer utenfor Mørekysten.
Vladimir Rusanov er på veitil Murmansk etter motorproblemer utenfor Mørekysten.Foto: Skjermdump
– Vi følger selvsagt litt ekstra med når det er en russisk tankbåt som har problemer. Saken er håndtert etter vanlig prosedyre, men det blir gjerne litt ekstra oppmerksomhet fra omverden rundt slike saker for tiden, sier vaktleder hos Kystverket, Silje Berger til Kystens Næringsliv.

Men hun legger til:

– Når det er sagt, så skjer det ofte at små og større fartøy kommer i drift for kortere eller lengre periode. Om det ikke er fare for liv og helse eller miljøet, er det sjelden dramatisk, sier hun.

Les om hva som skjedde her:

Hun legger til at det skjer ofte at fartøy drifter uten motorkraft når de skal repareres.

– Men vi passer på, og er klare til å sette inn nasjonal slepeberedskap i samarbeid med Kystvakten ved behov, sier hun.

I dette tilfelle var Kystvaktskipet KV» Bison» klar til innsats ved behov.

På vei til Murmansk

«Vladimir Rusanov», med sine 144 meter lengde, fikk ordnet opp i sine motorproblemer sent tirsdag kveld og er på vei videre mot Murmansk.

Etter det Kystens Næringsliv kjenner til, var det snakk om problemer med toppakning(er) i maskineriet.

Det er Kystverket og Sjøtrafikksentralen i Vardø som overvåker trafikk langs kysten.

Kystverkets oppdrag er å legge til rette for sikker seilas og ivaretar statens beredskap mot akutt forurensning.

Sammen med Forsvaret og Kystvakten slo de alarm da de oppdaget at Vladimir Rusanov hadde mistet motorkraften utenfor Mørekysten.

Ubåt var i nærheten

Det ble litt ekstra oppmerksomhet da den russiske tankbåten «Vladimir Rusanov» lenge lå i ro vest for Måløy med fri sikt mot Forsvarets radar på Kvalheimsfjellet.

Forsvaret arbeider med å oppgradere NATO-radaren på Kvalheim.

En norsk ubåt ble sendt nordover fra Bergen. Forsvaret melder imidlertid om at ubåten KNM «Utvær» var ute på planlagt trening og oppøving. (Se hele svaret fra Forsvaret nederst i saken).

Berger forteller at kapteinen ikke ba om hjelp.

– Skipseier er ansvarlig for eget skip. I dette tilfelle var det ingen fare verken for andre skip, mennesker eller miljøet. Da lar vi kapteinen og rederiet ordne opp på egen hånd. Den statlige slepeberedskapen skal avverge farlige situasjoner, men skal ikke være en konkurrent til kommersielle oppdrag. Det er derfor opp til kaptein og rederi å skaffe ressurser til slep, med mindre det er en akutt situasjon og ingen private aktører er tilgjengelige, sier Berger.

Sjøtrafikksentralen fortsetter å følge med på skipet til det forlater norske havområder.

(Vilkår)
Publisert 31. July 2024, kl. 09.31Oppdatert 31. July 2024, kl. 12.38
RusslandKystverket