Tips oss

Sist helg var uhellet ute, og redningen nær.

– Det var bare en hjelpende liten dytt, forteller vakthavende fartøysjef Andreas Aldeholm til Kystens Næringsliv.

Lørdag var Røde kors-båten «Bjørgvin» – for øvrig Norges største i Røde kors' flåte – blitt liten ved siden av turistkatamaranen «Sogndal», som hadde mistet motorkraft på sjøen.

... og en rask dytt på andre siden. Foto: Ketil Svendsen

Ikke så dramatisk

Selv om det blåste godt 24. februar, var heldigvis ikke «sjøen» lenger ut enn midt i hjertet av Bergen, noen meter sør av Dreggekaien i Vågen – eller, for uinnvidde: fremfor den kanskje noe mer kjente Bryggen.

– Det ble vanskelig for «Sogndal» å legge til med bare én motor, så vi dyttet den enkelt inn. Et ikke helt typisk oppdrag, for all del.

Lite dramatikk til tross; et tålelig et imponerende skue både fra land og fra øvre dekk på hurtigbåten til Mostraumen fjordcruise.

Røde kors-båten er et relativt nytt tilskudd til beredskapen i Vestland, og erstattet et eldre fartøy av typen Minor 37, forteller ansvarlig for «Bjørgvin», Kent Eivind Vorland.

– Det er en ganske ny og fin båt, som vi fikk i 2022. En stor oppgradering og et kjempeverktøy. Alle oppdrag er blitt enklere nå.

Totalt 1000 hestekrefter er fordelt over 48 fots lengde og fem meter bredde, og flytter altså lett to skrog i slengen. Båten er den største typen Røde kors har i Norge, og er del av en flåte på totalt fem slik fartøy på steder som Lillesand, Sandefjord og Tjøme. I tillegg har Røde kors et tilsvarende antall mindre fartøy.

Mye power

Båten, som er spesialbygget av Mare Safety i Ulsteinvik for Røde Kors, dekker et vidt spekter av oppdrag langs kysten mellom Bømlo i sør og Askvoll i nord. Den har base i Bergen og eies av fem lokale Røde Kors-foreninger i distriktet: Bergen, Arna og Åsane, Laksevåg, Nordhordland og Os.

Overgangen fra en ombygget «sivil» båt til spesialbygg var stor.

Båten kan brukes i søk med varmesøkende kamera, og er rigget og sertifisert for slepeoppdrag. Under vannlinjen finner du også «to store Iveco-er med vannjet».

– Ganske mye power til å trekke og skubbe. Den gjør at vi stort sett kommer frem uansett vær, og har i tillegg fått forsterket baug, supplerer Vorland.

– Hva innebærer det?

Sjøvettreglene

Tenk sikkerhet
Kunnskap og planlegging reduserer risikoen og øker trivselen.

Ta med nødvendig utstyr
Utstyret må holdes i orden og være lett tilgjengelig.

Respekter vær og farvann
Båten må bare benyttes under egnede forhold.

Følg sjøveisreglene
Bestemmelsene om vikeplikt, hastighet og lanterneføring må overholdes.

Bruk redningsvest eller flyteplagg
Det er påbudt å ha på seg flyteutstyr om bord i fritidsbåter under 8 meter. Fritidsbåter f.o.m. 8 meter skal ha egnet flyteutstyr til alle om bord.

Vær uthvilt og edru
Promillegrensen er 0,8 når du fører fritidsbåt under 15 meter.

Vis hensyn
Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

– Om vi ikke kan kjøre for full maskin inn i fjæresteinene, så kan vi komme langt inn i fjæra. Det er ikke alle steder som nås godt fra landsiden, og det er der vi kommer inn, forteller han.

Onsdag var det imidlertid alvor. En dramatisk helikopterulykke utenfor Bergen krevde bistand, også fra Røde kors. «Bjørgvin» ble imidlertid raskt dimittert etter at mannskapet på et SAR-helikopter var blitt fraktet til Bergen.

Ifølge Bergens tidende bistod «Bjørgvin» det samme helikopteret i en øvelse så sent som kvelden før.

– Det er en type øvelse vi har hatt mange ganger, der redningshelikopteret heiser ned en redningsmann og utstyr, og så heiser de opp igjen. Vi øver på å transportere utstyr til og fra båt, sa vakthavende fartøysjef Fredrik Aksnes til regionsavisen.

– Lå på ryggen

Da båten ble døpt i september 2022, var også en av redningsmannskapenes tidligere «kunder» til stede. På Røde kors' hjemmesider forteller han dette:

Snutekontakt i Vågen. Foto: Ketil Svendsen

– Det var glatt og plutselig satt jeg på svaberget med én fot i hver retning. Rett og slett i spagat. Jeg ble liggende på ryggen, for hvis jeg reiste meg opp besvimte jeg. Min kone ringte 113, men da vi filmet hvordan det så ut rundt meg, ble det klart at det var et nesten umulig oppdrag. De kunne sende helikopter, men det var ikke noe sted å lande. Derfor ble jeg glad da de fikk sendt Røde Kors-båten i stedet. Det var helt fantastisk da de kom og jeg bare kunne stole 100 prosent på dem, sa han da.

Også forgjengeren ved samme navn har nemlig opparbeidet seg et større antall oppdrag under lastemerket. I 2022 var den ute på 69 oppdrag. Bak dette ligger hele 8823 dugnadstimer lagt ned av frivillige.

Bak båtbruken ligger et helt, og landsdekkende apparat med 40.000 frivillige, og der 6000 frivillige i hjelpekorpset til enhver tid er villig til å bidra. I 2022 hadde disse 1773 søke- og redningsoppdrag og 4082 ambulanseoppdrag.

Tar ambulanseoppdrag

For vakthavende fartøysjef Aldeholm er mer kraft godt nytt, og ikke bare under rolig hjelp i sentrum av Bergen.

– Kraftig motor og vannjet er verktøy som passer oss veldig bra, og i tillegg er båten bred og god.

Det gir også plass til båre og mulighet for ambulanseoppdrag.

– Etter rasene i Hardanger lå vi to dager stand by for å betjene ambulanseoppdrag.

– Hvor langt nord går dere til vanlig?

– Sjelden helt nord til Askvoll. Normalt går vi mellom Fedje og Bømlo.

30 minutter

Fartøysjef i Røde Kors Terje Hårvik har vært frivillig i Røde kors siden 1991. Han forteller at «Bjørgvin» skal ha utrykningstid på 30 minutter når det ikke er mannskap om bord.

– Hele året. Utenom sesongen er vi ute og patruljerer og trener, mens sommersesongen betyr bemanning også på kveldstid og i helgene.

– Er hele kysten like godt dekket?

– Det er bra med ressurser i vårt område med redningsbåter og andre utrykningsfartøy. Dekningen er litt mindre nordover, så vi bistår der hvis behov.