«Heldige Anton» skal bidra til resultat-løft hos verftet

Årsresultatet til Fitjar mekaniske mer enn halvveres fra 2022. Verftsleder har tatt grep som vil løfte regnskapet i år.

Hugo Strand, verftsdirektør Fitjar Mekaniske. Hugo Strand, verftsdirektør Fitjar Mekaniske. Løftekranen "Anton" med som linselus i bakgrunnen. Kranen skal bidra til økte inntekter for Fitjar-verftet, da den kan løfte 900 tonn.
Hugo Strand, verftsdirektør Fitjar Mekaniske. Hugo Strand, verftsdirektør Fitjar Mekaniske. Løftekranen "Anton" med som linselus i bakgrunnen. Kranen skal bidra til økte inntekter for Fitjar-verftet, da den kan løfte 900 tonn.Foto: FMV

Fitjar mekaniske verksted tok to ukers sommerferie, men er nå tilbake for fullt.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?

Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet

Nå er også årsresultatet for 2023 offentlig. Det viste et resultat før skatt på 8,5 millioner kroner.

Det er en nedgang fra 25,7 millioner kroner i 2022.

Omsetningen i 2023 landet på 576 millioner kroner.

Salgsinntektene holder seg stabile på 567 millioner kroner.

Aktivitetsnivået i 2024 forventes å bli på nivå med fjoråret. Som følge av krigshandlinger i Ukraina forventes det redusert nybyggaktivitet for større fartøy.

I tillegg forventes det redusert nybyggaktivitet for fiskefartøy og servicefartøy grunnet innføring av grunnrenteskatt for oppdrettsnæringen, melder verftet i sin årsrapport.

Måtte permittere

Fitjar mekaniske verksted (FMV) fikk på mange måter et «berg-og dalbane-år» i fjor.

Det var spesielt høsten 2023 som ble tøff for FMV. Da måtte verftet permittere store deler av de ansatte.

Etter en svært travel vår og sommer, med blant annet innspurt i FMV54 «Mimmi» og FMV 6895 «Multi Safety» prosjektene, opplevde FMV en «slakk» høst, som verftsleder Hugo Strand uttalte til Kystens Næringsliv.

Du kan lese mer om den saken her:

Lav oppdragsmengde første til at verftet måtte kutte i kostnadene.

Verftsdirektør Hugo Strand spådde riktig da han i et intervju med Kystens Næringsliv i sommer uttalte at «verftsindustrien går en mer usikker framtid i møte. Jeg er ikke spesielt optimistisk på vegne av norsk leverandør- og verftsindustri».

Ikke fornøyd

Verftslederen på Fitjar er ikke fornøyd med resultatet på 7,5 millioner kroner.

– Resultatet er negativt påvirket av eksterne forhold som Ukraina-krigen (materiale- og forsyningsproblemer), valutasvekkelse og inflasjon. Dette har gitt oss kostnadsøkninger. Vi har også slitt med feil og mangler/forsinkelser i design og engineeringsleveranser i nybygg med ekstern designleverandør, sier Strand til Kystens Næringsliv.

Ser også lyspunkter

Verftslederen ser imidlertid flere lyspunkter i tiden som kommer.

– Til tross for diverse utfordringer har vi levert prosjektene (nybygg og ombygginger) som avtalt på tid, og med god kvalitet. Jeg vil trekke fram følgende positive hendelser fra fjoråret:

  • Vi inngikk flere nybyggingskontrakter, også for fartøy av eget FMV design.
  • Vi utvidet kapasiteten innen FMV Service, blant annet med ny og større løftevogn.
  • Vi samlet stålproduksjonen på FMV.

Ellers håper og tror Hugo Strand at 2024 vil gi et tilfredsstillende økonomisk resultat, også som følge av grepene verftet tok i 2023.

Oppgang i sykefravær

I årsrapporten til selskapet står det at sykefraværet øker til 6,08 prosent, fra 5,03 foregående år. Det har ikke vært noen alvorlige skader ved verftet i 2023.

Av 116 ansatte er 18 kvinner fast ansatt. Selskapet jobber kontinuerlig med å øke kvinneandelen i selskapet.

«Anton» bidrar til å løfte resultatet på sikt

Den største investeringen i 2023 var løftekranen «Anton» med en løftekapasitet på 900 tonn.

– Vår tidligere løftevogn hadde en kapasitet på 300 tonn. Det var et bokstavelig talt stort og viktig løft for verftet. Nå kan vi ta imot enda flere og større båter, sier verftssjefen til Kystens Næringsliv.

Han forteller videre at selv om det var en «dupp» hos verftet i høst, sikret selskapet seg fire nybyggkontrakter i 2023. Dermed er verftet også blant de som har sikret seg fleste nybygg i 2023.

Løftevognen «Anton» er for øvrig oppkalt etter en av FMVs grunnleggere, Anton Vestbøstad.
(Vilkår)
Publisert 8. August 2024, kl. 04.00Oppdatert 8. August 2024, kl. 11.48
Fitjar Mekaniske Verksted