– Kanskje den største kontrakten vi har hatt

Om prisen holdes hemmelig, er det summer i Ulstein-skala det er snakk om.

Grant Hermanus fra DFO and Roy Lindset fra Ulstein under kontraktsmøte.
Grant Hermanus fra DFO and Roy Lindset fra Ulstein under kontraktsmøte.Foto: Ulstein

– Det er kanskje den største ettermarkedskontrakten vi noensinne har hatt, sier Roy Lindset til Kystens Næringsliv.

– Hva betyr det i kroner og øre?

– Akkurat den størrelsen holder vi for oss selv, sier salgssjefen for ettermarked i Ulstein Design & Solutions.

Egen design

At ombyggingen er «betydelig» er likevel ingen hemmelighet.

Fartøyet «Orient Adventurer» er på 130 meter, og ingen fremmed fugl for Ulsteinvik-konsernet. Designen er nemlig Ulstein Design & Solutions' egen SX121, og fartøyet gikk nytt ut fra Ulstein verft så sent som i 2014.

Ulstein Orient Adventurer ULS 0072Foto: Ulstein

Kontrakten er inngått med Dong Fang Offshore (DFO), og omfatter bidrag fra flere selskap i Ulstein-gruppen.

Arbeidet skal være unnagjort i løpet av året, slik at fartøyet står klart for oppdrag allerede i 2026.

Boom i markedet

Lindset ser oppdraget i lys av det som har vært noe av en boom i nettopp kabelleggermarkedet.

– Kabelleggere er helt tydelig i vinden nå, og jeg ser ikke noen umiddelbar ende på den trenden. Det er for tiden flere eksempler på mindre PSV-fartøy som blir konvertert til kabelleggere.

– Flere oppdrag i sikte?

– Det håper vi. Det gjør vi alltid.

Dong Fang Offshores tekniske sjef Grant Hermanus berømmer Ulstein for godt samarbeid fra tidligere. Han tror valget av Ulstein vil korte ned tidsplanen.

– Ulstein kjenner fartøyet godt, og det gir oss trygghet å vite at alt vil fungere når vi skal i gang med ombyggingen, uttaler han.

3000 tonn med kabeltrommel

– Det er klart, det er en betydelig ombygging som må til, sier Lindset.

Fartøyet ble opprinnelig levert som et offshorekonstruksjonsskip.

– Dette er en variant som har rom for kabelkarusell. Nå skal alt av utstyr bort, og fartøyet skal i tillegg integreres med fundament for walk to work-system.
Ulstein Orient Adventurer ULS 00723Foto: Ulstein

Frem til nå har det store lasterommet vært utstyrt med utstyr for VSL-tårn, slik som vinsjer, hydraulikkaggregater og tavlerom.

Arbeidet inkluderer derfor flytting av tårnutstyr til nye posisjoner på hoveddekket og A- og B-dekkene. Det kommer i tillegg til arbeidet med å få inn en kabelkarusell på 3000 tonn.

Flere oppdrag

– Det er rommelige krav, er det snakk om forlengelse?

– Vi holder oss innenfor målene, lover Lindset.

For designerne i Ulstein vil engineering- og designtjeneste låse totalt 10 til 12 mann, forteller han.

– Helt klart en fjær i hatten for oss, og veldig kjekt å få et sånt oppdrag fra en allerede god kunde.

Oppdraget bygger videre på en tidligere engineeringkontrakt for en ny boligmodul til samme fartøy.

(Vilkår)
Publisert 27. January 2025, kl. 09.13Oppdatert 27. January 2025, kl. 12.57
UlsteinKabelleggingsfartøy