– Kinesisk økonomi viktigere enn den norske

Norsk shipping bryr seg ikke om norsk økonomi, mener sjeføkonom Kjersti Haugland og tankanalytiker Jonathan Staubo.

Kjersti Haugland er sjeføkonomi DNB Markets. Hun kom med godt nytt til shippingbransjen under seminar i Bergen denne uken.
Kjersti Haugland er sjeføkonomi DNB Markets. Hun kom med godt nytt til shippingbransjen under seminar i Bergen denne uken.Foto: DNB

Nærmere 200 mennesker fra internasjonal shippingbransje er i dag samlet i Bergen for å delta på «The Bergen shipping conference».

Her fikk de blant annet høre sjeføkonom hos DNB Markets, Kjersti Hauglands analyser og prognoser for bransjen de neste seks månedene, samt framtidsutsiktene for bransjen av tankanalytiker Jonathan Staubo fra Fearnleys.

Tilhørerne fikk servert et budskap som var bedre enn mange hadde fryktet.

– Det som er spennende med shippingbransjen og ikke minst rederne, er at de er mer opptatt av internasjonal økonomi enn hva som skjer her hjemme på berget, sier Haugland til Kystens Næringsliv.

Det er det ikke noe dramatikk i, mener hun.

– Det er mer naturlig for bransjen å være bekymret for kinesiske problemer i boligmarkedet som påvirker internasjonal handel. Og i tillegg internasjonale renter i Europa og USA. Dette påvirker selvsagt handel på verdenshavene, sier Haugland til Kystens Næringsliv.

Hun understreker at norsk shippingbransje selvsagt er opptatt av hva som skjer her hjemme.

– Spesielt innen rammevilkår for bransjen og hva som skjer i norsk leverandørindustri, blant annet, sier hun.

En mykere landing

DNBs prognoser viser at til tross for økende renter, global uro med krig og usikkerhet, vil det etter hvert ordne seg uten at markedet krasjer.

– Vi ser for oss en myk landing basert på våre prognoser. Vi forventer ingen økonomisk fest det neste halve året, men en myk økonomisk landing og fortsatt vekst i etterspørselen – om enn moderat. Vi ser ikke for oss et stort fall i aktiviteten til shippingbransjen, sier Haugland.

Hun legger til:

– Jeg er optimist på vegne av bransjen, med tanke på det dramatiske bakteppet, sier hun.

Kina styrer norsk shipping

Tankanalytiker Jonathan Staubo hos Fearnleys er helt enig med Haugland. Han understreker at selv små shipping-rederier langs norskekysten bør være vel så opptatt av hva som skjer utaskjærs i den store verden, som her hjemme.

– Hendelser som krakk i eiendomsmarkedet i Kina, og krig og elendighet har vist seg å være små «dipper» å regne i et lengre perspektiv. Selv om vi ser en del risikofaktorer for det neste året, er det færre grunner for pessimisme på lengre sikt, ifølge våre prognoser, sier Staubo.

Han legger til at det kanskje er en vinner innen shipping som vil merke et betydelig løft.

– Jeg mener at befraktere av gassprodukter relativt sett vil se lysere tider i møte enn tradisjonell kull- og olje-fraktshipping. Likevel er det grunn til å tro at pilen skal peke oppover for etterspørsel etter all energi og således shipping i mange år fremover, sier Staubo til Kystens Næringsliv.

Bergen Maritime-sjef er fornøyd

Det er gode tider i flere shipping-segmenter nå, men usikkerheten om hvordan markedene vil utvikle seg er også stor, forteller daglig leder i Stiftelsen Maritime Bergen, Sigvald Sveinbjørnsson.

- For norsk økonomi, arbeidsplasser og verdiskapning er det gode nyheter at shipping går godt. Det danner grunnlaget for å bygge ny tonnasje, med norsk teknologi og norske løsninger. Spesielt viktig er løsninger som får ned klimagassutslipp, sier Sveinbjørnsson.

(Copyright)

Ikke gå glipp av noe

Kystens Næringsliv har fått nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet
Publisert 31. October 2023, kl. 04.30Oppdatert 31. October 2023, kl. 04.30