– Krigen har gjort ting mer komplisert

Krigen i Ukraina har gitt konsekvenser for norske verft.

Konsekvensene av krigen i Ukraina har også rammet Fiskerstrand Verft i Sula kommune.
Konsekvensene av krigen i Ukraina har også rammet Fiskerstrand Verft i Sula kommune.Foto: Fiskerstrand

– Ting har blitt mer komplisert, sier administrerende direktør Asle B. Strønen i bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft til Kystens Næringsliv.

Avsluttet aktivitet i russisk marked

Et av verftene som har kjent på konsekvensene er Fiskerstrand Verft i i Sula kommune i Møre og Romsdal.

– I januar og februar var det relativt lav aktivitet innenfor reparasjon og dokkinger, noe som delvis skyldtes avsluttet aktivitet i det russiske markedet i 2022, skriver styret ved Fiskerstrand Verft i sin årsberetning.

Det var 24. februar i 2022 at Russland gikk til angrep på Ukraina. Siden har Vesten gjennomført strenge sanksjoner og restriksjoner på handel med det russiske regimet. Det har fått følger for næringslivet langs kysten vår, viser det seg.

OPTIMIST: Følgene av krigen i Ukraina ga lavere aktivitet hos Fiskerstrand Verft. Men nå er administrerende direktør Dag Vikestrand optimistisk.Foto: Fiskerstrand

Måtte kompensere

Fiskerstrand hadde 69 skip til reparasjon eller ombygging i 2023. Samme år hadde de 46 oppdrag i dokk.

I årsmeldingen for 2023 skriver selskapet at lav aktivitet i årets første måneder delvis skyldes at aktiviteten er avsluttet i det russiske markedet.

Administrerende direktør Dag Vikestrand mener styret har redegjort godt nok i beretningen og ønsker ikke å gå særlig inn på problemstillingen.

– Vi mistet en del av markedet og måtte forsøke å kompensere for det med andre ting, sier han til Kystens Næringsliv.

Dermed endte året med en omsetning på 370 millioner kroner og et resultat på 5,7 millioner kroner før skatt.

I 2022 hadde Fiskertrand en omsetning på 484,3 millioner. Da endte resultatet før skatt på 300.000 kroner.

Satser på det grønne skiftet

Fiskerstrand er et kombinasjonsverft innen vedlikehold, reparasjon og ombygging av skip.

Styret skriver i beretningen at det er tilfreds med resultatutviklingen gjennom året og årsresultatet.

Og nå er det optimismen som rår:

I årsberetningen heter det nemlig at det maritime segmentet er i bedring. Det skal ha ført til en rekke kontraheringer av nybygg ved de norske verftene i løpet av 2023 og så langt i 2024.

– Det forventes en bedring i markedet innen reparasjon og ombygging av fartøy i flere segmenter, heter det.

Ifølge beretningen satser nå selskapet mye på ombyggingsarbeid rettet mot det grønne skiftet.

– Krigen i Ukraina har gitt implikasjoner for norske verft, sier Asle B. Strønen, administrerende direktør i Norske Skipsverft.Foto: Stig Erik Elliott, Kystens Næringsliv

– Ting har blitt mer komplisert

Direktør Asle B. Strønen i Norske Skipsverft har 24 medlemsbedrifter over hele kysten. Direktøren bekrefter overfor Kystens Næringsliv at krigen har påvirket også norske verft.

– Jeg vil ikke være så veldig konkret på dette, men krigen har nok gitt implikasjoner også her i landet, begynner Strønen.

– Den har påvirket prisnivået og har gitt noen forsinkelser. Kort sagt har den gjort ting mer komplisert, som for eksempel å anskaffe arbeidskraft, legger han til.

Han har ingen anslag på hva «implikasjonene» har kostet norske verft.
(Vilkår)
Publisert 16. July 2024, kl. 04.00Oppdatert 16. July 2024, kl. 07.04
Krigen i UkrainaVerftbransjenfiskerstrand verft