«Lillian» stakk av med porten til det nye verftet
Uværet i Norge har gitt utfordringer både for flytrafikk og båtruter. I natt dro det like greit ut verftsporten ved nye Moen Skjervøy.
Han fikk knapt to måneder i sjefsstolen før naturkreftene og uværet «Lillian» ville hilse på.
– Det er porten som er blitt trøkket ut, rett og slett, sier Håkon Olsen.
Olsen tiltrådte som verftssjef ved Moen-gruppen nye verftssatsing i Skjervøy første juni. Verftsansatte på jobb hadde tonet ned omfanget mens han var på vei for å inspisere.
– Dette håndterer vi, så alt bra her.
Begrenset omfang
– Ingen videre skader, annet enn at verkstedsporten ligger på bakken.
Inne i verftshallen ligger skinnegang og utstyr uskadd. Verftssjefen funderer på om duken på storporten har revnet, og gitt spillerom for vinden som står på fra vest.
– Det er høyt trykk i hallen, for å si det sånn. En revnet duk kan ha skapt et sug rundt hjørnet og blåst ut en av de mindre verkstedsportene.
Verftssjefen forteller at de har en reklamasjon gående på hovedporten.
– Om det har sammenheng gjenstår å se.
Fikset fortløpende
– Det er jo litt uheldig, men vi får den fikset fortløpende uten videre problemer. Selve konstruksjonen er jo massiv.
Navnet Olsen er et velkjent navn i verftssammenheng, og Håkon Olsen kommer fra vertsfamilien bak det 101 år gamle Olsen verft i Bakkeby. Det gjør også de fleste av de ansatte, og det nye verftet på Sandøra Øst har derfor solide tradisjoner å videreføre.
Moen Skjervøy er et nytt selskap der både Olsen verft og Moen er samarbeidspartnere.
Nysatsingen skal serve fiskeri- og havbruksnæringen ut fra en 2.100 kvadratmeter ny slipphall.
Driften er i gang
Selv er Håkon Olsen født inn i det, men kommer nå fra 15 år i offshorenæringen.
– Jeg er «oppvokst i fjæra» på Olsens verft i Bakkeby.
– Det har den. Akkurat nå har vi en femårsservice på en fôrflåte, og i morgen kommer en katamaran inn for klassing.
(Copyright)