«Partene er kommet til enighet», sa regjeringen. Men rederne vil ikke signere.

Kystrederiene avviser klimapartnerskapsavtale med regjeringen.

Administrerende direktør Tor Arne Borge i Kystrederiene.
Administrerende direktør Tor Arne Borge i Kystrederiene.Foto: Simon Øverås

«Forhandlingene mellom regjeringen, den maritime næringen og fiskerinæringen om et klimapartnerskap er i boks», heter det fra Nærings- og fiskeridepartementet.

– Vi mener pressemeldingen er misvisende, sier Norges største arbeidsgiverorganisasjon for nærskipsfart.

De har besluttet å ikke signere regjeringens foreslåtte klimapartnerskapsavtale. Dette ble kjent gjennom en pressemelding 3. desember, der organisasjonen uttrykker skuffelse over avtalens manglende forpliktelser.

Ikke signatur

– Vi ønsker klimaomstillingen velkommen, heter det fra forbundet i meldingen.

Men:

Noe signatur blir det trolig ikke fra deres side slik klimapartnerskapsavtalen fremstår.

Regjeringen la frem avtalen etter flere års dialog med maritim næring. Ifølge Kystrederiene er den imidlertid overordnet og uforpliktende.

Administrerende direktør Tor Arne Borge i Kystrederiene peker på et gap mellom regjeringens ambisjoner og hva som er gjennomførbart under dagens betingelser.

Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss, her med finansminister Trygve Slagsvold Vedum.Foto: Anders Furuset
Det betyr at signeringsseremonien torsdag 5. desember klokken 08.45 mellom «den maritime næringen, fiskerinæringen og regjeringen ved fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss og klima- og miljøminister Tore O. Sandvik» trolig blir uten den største organisasjonen for kystnær båtfrakt.

Peker på gap

Borge peker også på et gap mellom den signerte intensjonen, og det regjeringen nå har lagt frem.

I intensjonsavtalen som ble signert i januar 2023, heter det at «det overordnede målet for å etablere klimapartnerskap som virkemiddel er å få gjennomført samfunnsøkonomisk lønnsomme tiltak i næringslivet som bidrar til å kutte klimagassutslipp i tråd med Norges klimamål for 2030 og 2050, og regjeringens omstillingsmål for hele økonomien».

– I august 2024 brøt regjeringen med tidligere intensjon, og la frem forslag om en overordnet og uforpliktende avtale mellom partene. Det er dette forslaget som nå er lagt frem til signering.

Marginalisert part

– Rederienes rolle er marginalisert i avtalen, noe som skaper ytterligere usikkerhet for rederiene som faktisk skal betale for, og kutte utslippene ved å bygge nye skip eller gjøre tiltak på eksisterende flåte.

Kystrederiene oppfordrer nå regjeringen til å ta sterkere forpliktelser for å sikre utslippskutt i tråd med klimamålene for 2030 og 2050.

Borge krever at staten tar forpliktelser på lik linje med rederiene og «spiller en tydeligere rolle som tilrettelegger for endringer som faktisk monner».

(Vilkår)
Publisert 4. December 2024, kl. 10.52Oppdatert 4. December 2024, kl. 11.32
KystrederieneKlima