Åpner opp for et etterlengtet marine-oppdrag
Westcon Yards i Florø må ansette nærmere 100 folk etter tidenes forsvarskontrakt. For verftet blir det også en posisjonering til den dagen Norge kan bygge nye fregatter.
– Å få en langsiktig avtale med Forsvaret på 17 år er unikt og rett og slett fantastisk, sier verftsdirektør Trygve Solaas til Kystens Næringsliv.
Avtaleomfanget har nesten ikke gått opp for verftsdirektøren.
Den første fregatten kommer seilende inn til verftet i løpet av februar neste år, ifølge planen.
Positive ringvirkninger
– Det er en historisk kontrakt der Forsvaret velger å legge ut arbeid på operative fregatter i det sivile markedet i Norge, noe som vil bidra til å bygge viktig verftskompetanse og kapasitet innen forsvarssektoren, sier Eirik Lie, administrerende direktør i Kongsberg Defence & Aerospace, sier han til Kystens Næringsliv.
Han sier at Kongsberg ser fram til å jobbe med Westcon for å levere tjenester til Forsvaret, og at aktiviteten i Florø vil gi lokale ringvirkninger i form av verdiskapning og sysselsetting.
Får en langsiktighet
Arbeidet fordeles på flere underleverandører.
Hoveddelen av arbeidet skal gjøres ved Westcons verft i Florø – helt fram til 2040.
– Alle innen verftsbransjen vet at det går i bølgedaler. De lange linjene er for det meste to–tre år fram i tid, sier Solaas.
En treningsbane
Verftsdirektøren kan ikke få understreket nok at fregatt-avtalen blir en treningsarena for andre oppdrag.
– Vi skal vedlikeholde fregattene til Forsvaret på en slik måte at vi bygger fregatt-kunnskap for mange år framover. Dette er en stor kontrakt, men også en perfekt lærearena for alle på verftet, sier Solaas.
Samtidig som det er en vedlikeholdskontrakt, er det også et «jobbintervju».
Men det er for tidlig å spekulere i nå, understreker verftssjefen. Men de er klar – om, men og hvis muligheten til å bygge for Norge kommer.
– Vi kan ikke bygge fregatter i dag. Men kanskje på sikt, sier han.
Henter inn flere mennesker
Det blir mer folksomt i vestlandsbyen i vinter.
I dag jobber det drøyt 160 mennesker på Westcons verft ytterst i fjorden.
Å vedlikeholde fregatter – i tillegg til alt det andre som skal gjøres – betyr flere hjelmer på verftsområdet.
– Vi skal ansette mellom 50 til 100 verftsfolk og folk i administrasjonen. De får en unik arena til å vise hva de er gode for. Jeg gleder meg til å komme i gang med kontrakten, sier verftssjefen.
Bygger nytt
Selv om det blir hektisk arbeid med forsvarskontrakten, har ikke verftet glemt sine sivile oppdrag. For å få plass til en økende oppdragsmengde, bygger verftet ut.
Fra før av har verftet en innendørs dokk på 220 meter ganger 40 meter. Der skal fregattene inn i skjul for nysgjerrige øyne.
Gravemaskinene utenfor er allerede godt i gang.
– Vi har startet med en ny, utendørs dokk. Den blir på 140 ganger 30 meter. Vi har plass til en fregatt der også, men der skal vi prioritere våre sivile kunder. Åpning av dokken blir til våren, sier verftssjefen.
Mange som skal samarbeide
Eirik Lie, administrerende direktør i Kongsberg Defence & Aerospace ser fram til samarbeidet med Westcon.
– Sammen med Westcon Yards, CCB, WilNor Governmental Services og Wilhelmsen Ship Management har vi dannet en sterk gruppe aktører som er godt rustet til å tilby Forsvaret effektive og bærekraftige vedlikeholdstjenester for å styrke Forsvarets operative evne og beredskap, sier han til Kystens Næringsliv.
Han legger til at de forskjellige selskapene komplementerer hverandre godt.
– Westcon Yards har spesialkompetanse innenfor skipsteknisk vedlikehold, og i Florø får vi tilgang til å bruke deres overbygde tørrdokk, sier han.
Ambisjoner om noe enda større
For Kongsberg er Norges intensjon om nye fregatter veldig viktig, sier Lie. Han hinter godt frampå om at å bygge noe nytt for Sjøforsvaret en gang i framtiden står høyt på ønskelisten.
– Det er for tidlig å uttale seg eksakt om hvordan innretning her blir. Kongsberg ønsker å støtte Sjøforsvaret på best mulig måte i denne potensielle anskaffelsen, og samtidig bidra til at standardiserte fartøy innføres som supportfartøy i den norske marines modernisering.
(Copyright)