– Regjeringen avlyser egne klima-ambisjoner
– Dette budsjettet følger ikke opp regjeringens klimamål. Norske rederier betaler nå over en milliard i grønne kvoter, uten at vi ser spor av dette i budsjettet.
Hareide mener at maritim næring auser inn milliarder til statskassen for å nå krav om å bli mer miljøvennlig. Men, de får lite igjen.
– Norske rederier betaler nå over en milliard i grønne kvoter, uten at vi ser spor av dette i budsjettet. Det er en tapt mulighet, særlig fordi regjeringen selv har pekt på maritim næring som et satsingsområde innenfor klima, sier Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Norges Rederiforbund i en pressemelding.
Står i fare for å miste «ledertrøyen»
Norsk maritim næring har den globale ledertrøyen på grønne løsninger.
Den står vi i fare for å miste, forteller Hareide.
Han legger til at Norge er verdens femte største skipsfartsnasjon. Å lykkes med det grønne skiftet er en forutsetning for at Norge skal bevare vår ledende maritime posisjon.
– EU satser offensivt på grønn maritim omstilling og har som prinsipp at alle kvoteinntekter skal gå til å kutte utslipp. Våre medlemmer investerer selv store summer i grønne løsninger. Den norske flåten er i dag verdensledende på lav- og nullutslippsløsninger, men er avhengig av at regjeringen følger opp egne klimaambisjoner for næringen. Norsk maritim næring risikerer med dagens politikk å sakke akterut i det grønne skiftet, sier Hareide.
Rederiforbundet har foreslått at det opprettes et fond for den delen av kvoteinntektene som tildeles Norge fra EU.
– Det aller viktigste er imidlertid at disse pengene brukes til utvikling av grønne maritime løsninger. I dag har regjeringen ingen plan for bruk av disse midlene, sier Hareide.
Justering av tilskuddsordningen
Endringen er på 5500 kroner, fra 220 000 til 225 500. Det tilsvarer en økning på 2,5 prosent som er mindre enn prisjusteringen i budsjettet.
Nettolønnsordningen er det viktigste tiltaket for å sikre norske sjøfolk og sikre kritisk, operativ kompetanse i hele den norske maritime verdikjeden, mener Rederiforbundet.
(Vilkår)