– Rentehevingen vil merkes. Og den kommer på toppen av mye annet.

Administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping mener man må ta med det totale kostnadstrykket når effekten av torsdagens renteheving skal vurderes.

Administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping.
Administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping.Foto: Dagens Næringsliv

– Som mange andre i bransjen har vi en del gjeld i våre selskaper. Dermed er det klart at rentehevingen merkes, sier Sævik til Kystens Næringsliv.

Trippeleffekt

Norges Bank satte torsdag opp renten med et halvt prosentpoeng, et hopp som er dobbelt så stort som normal justering. Det nye rentenivået på 3,75 prosent er det høyeste siden 2008.

Njål Sævik påpeker imidlertid at det ikke bare er rentenivået og utgifter til gjeld som påvirker økonomien i norske selskaper.

– Dette kommer på toppen av andre skatter og avgifter. Da får vi en trippeleffekt, sier Sævik.

Kvartalsrapporten fra første kvartal viser at offshorerederiet har drøyt 1,4 milliarder kroner i gjeld. I løpet av det siste året er gjelden redusert med nesten 440 millioner kroner.

Selv om kostnadsbildet er utfordrende med inflasjon, økte renter og høyere skatte- og avgiftsnivå enn utenlandske konkurrenter, minner Njål Sævik om at den norske renten har vært svært lav de siste årene.

– Dette må også tas med i totalbildet. I tillegg har vi en del av inntektene våre i dollar og euro. Det virker positivt inn akkurat nå, sier Sævik.

Støtter Ulsteins kritikk

Tidligere i år rundet Havila 25 år. I løpet av denne perioden har offshore-delen av konsernet blant annet tatt ut rundt 30 nybygg til en samlet verdi av 10–15 milliarder kroner.

Årene etter den store oljenedturen var tunge for Havila, på samme måte som for andre norske offshorerederi.

I 2016 sto Havila Shipping på randen av konkurs, men ble reddet av en avtale mellom aksjonærer og ulike kreditorgrupperinger.

Dagens situasjon markedssituasjon kan ikke sammenlignes med perioden da en kombinasjon av overkontrahering og oppdragstørke skapte en prekær situasjon i næringen.

Likevel etterlyser Sævik konkurransedyktige rammevilkår.

– Jeg støtter fullt ut betraktningene Gunvor Ulstein kom med i webinaret til Kystens Næringsliv, sier Sævik.

Her etterlyste Ulstein en holdningsendring overfor norske eiere og norsk kapital, og understreket viktigheten av midler til fortsatt innovasjon og verdiskaping i det grønne skiftet.

Merker grønn medvind

Finansdirektør Tom Johan Austrheim i Edda Wind sier til Kystens Næringsliv at de ikke har noe gjeld i norske kroner. Det meste er i euro, noe i pund. Rentehevingen onsdag påvirker dermed ikke kostnadsnivået i havvindrederiet.

Men Austrheim understreker at rentene har økt også på euro-gjelden.

– Slik vi ser det vil renteøkningen likevel ikke slå bena under vekstambisjonene våre, sier Austrheim.

Edda Wind operer i dag en flåte på to CSOV-er og tre SOV-er. Innen begynnelsen av 2026 vil rederiet imidlertid ha en flåte på 14 fartøy etter høyt kontraheringstempo. Og ambisjonene er ytterligere vekst.

Austrheim har liten tro på at renteøkningen vil gjøre det vanskeligere å få finansiering.

– Vi har allerede nytt godt av og regner med å fortsette å nyte godt av at vi er en rendyrket, grønn aktør som jobber mot havvindindustrien. Vi har en visjon om nullutslipp i løpet av dette tiåret, og vi ser at det er et sterkt ESG-fokus blant lånegiverne, sier Austrheim.

Han tror også at rederiets fokus på 100 prosent nybygg istedenfor ombygging er med på å øke velvilligheten på finansieringssiden.

– Vi følger med

Adm. dir. Einar Ytredal i GC Rieber Shipping.Foto: C Photo/Camilla Waage

GC Rieber Shipping har ambisjoner om å bygge seg opp igjen til å bli en betydelig rederiaktør på havvind, etter at selskapet de siste årene gradvis har trappet ned engasjementet på subsea- og seismikk.

GC Rieber Shipping er gjeldfri, men har bestilt to egenutviklede og spesialdesignede SOV-er til en samlet pris av 1,1 milliarder kroner.

Administrerende direktør Einar Ytredal sier at renteoppgangen i øyeblikket ikke påvirker rederiets strategi om ytterligere vekst utover de to nybyggene som allerede er bestilt.

– Men rentenivået er selvsagt noe vi er oppmerksomme på og tar med i kalkylene. Foreløpig er vi likevel ikke der at det blir satt på noen bremser, sier han.

(Copyright)
Publisert 23. June 2023, kl. 03.23Oppdatert 23. June 2023, kl. 05.21