Årets mest leste saker hos Kystens Næringsliv
Mange viktige. Noen bare «rett og slett absurde». Vi oppsummerer året med de mest leste sakene innen kategoriene verft, rederi og deres underleverandører.
Et år maritimt år hos Kystens Næringsliv nærmer seg tørrdokken for en pust i bakken og påfyll av ny, ladbar energi. Det er gledelig å registrere at vi kan notere oss for et enormt hopp i antall lesere fra samme tid i fjor.
Tusen takk til alle dere som leser oss hver dag. Til deg som tipser oss. Til deg som tar kontakt når vi en sjelden gang kløner det litt til og skriver noe feil:)
Og til deg som ramler innom via sosiale medier. Vi setter stor pris på dere alle. Vi håper også at vi har gjort dere litt klokere i året som har gått, samt dekket maritim næring i Norge på en grundig måte.
Du vil vel ikke gå glipp av noe?
Vi håper at vi også du blir med oss videre i 2025 for å lese nyheter innen verftsindustrien, rederier og deres underleverandører.
Før vi fyrer opp «Flashing thunder» og andre ting som sier bang! skal vi gi deg de mest leste sakene i 2024.
Her får du påfyll av kunnskap om bransjen, men også litt humring.
For vi prøver også å finne de snodige sakene som gjør deg som leser i godt humør.
Forskeren ved Sjøkrigsskolen frykter verdenskrig innen 10 år: – Å få bygget fregatter og standardiserte fartøy haster, men jeg frykter byråkratisk jungel gjør at fartøyene kommer for sent, sier han.
Den saken ble desidert mest lest og delt i sosiale medier:
Med overskriften: Politiet maktesløse overfor «Slepemannen», ble det enormt med klikk.
Synkeferdige sjarker, en seilbåt på 24 meter og en losbåt er bare noen av fartøyene som i nattens mulm og mørke forflyttes på elvene rundt Skien og Porsgrunn. Sikkert litt morsomt, men for dem som fikk båtene sine flyttet i hytt og vær, var det bare utrolig frustrerende:
Men saken om Ronja traff en nerve. Den unge sjømannen valgte å ikke la det forbigå i taushet da hun ble plaget. Det er hun glad for.
Ronja ble også en av de mest delte sakene i sosiale medier i år. Ronja-saken burde vært pensum for mange ledere til sjøs:
Gode konflikter liker leserne. Slik er det alltid. Slik vil de bli i 2025 også.
Hva skjedde egentlig hos båtbygger Brødrene Aa i Hyen? Her gikk mye galt. En del av forklaringen er mangelen på lademuligheter, som har ført til at dieselaggregatene har blitt brukt mer og hardere enn planlagt.
Så til en av de mest absurde sakene. Det handlet om en redningsbåt til Flora Røde Kors som var 40 centimeter for lang. Røde Kors hadde ikke råd til ekstra sertifisering, så da var et av alternativene å kappe litt av baugen.
Denne saken ble den desidert mest kommenterte på våre sosiale kanaler i år. Og ikke minst ble den delt i tusentall over hele landet. Men hele denne merkelige historien kan du lese under:
Av og til hender det at fartøy går på grunn. Noen ganger er det menneskelig feil. Andre ganger er det en liten «tass» til et par hundrelapper som er synderen.
Historien om lasteskipet Kvitsand som mistet all motorkraft i Skatestraumen ble veldig godt lest:
Ellers så var det mange som leste følgende saker:
- Debuterer som styrmann hos Odfjell
- Flere verft kan bli solgt til utlandet
- Nor-Fishing: Tyrkere forteller om sine verftsplaner
- Odfjell ble skadelidende da Røkke trakk seg ut av banebrytende, grønne prosjekter
- Havvind-fiasko, men norske verft har intet å frykte, sier verftssjef
- Henter løsninger fra flyfarten for å bedre sikkerheten til sjøs
- Gigantisk skandaleskip klar for jobb
- Fikk julekort fra piratene i Rødehavet
- Risnes marine craft gikk konkurs
Pluss mye, mye mer som du kan lese i vårt arkiv. Helt gratis – inntil videre.
Vi lover å fortsette å levere deg gode nyhetssaker også i 2025. Slik at du holder deg oppdatert på maritim bransje.
I mellomtiden ønsker vi i redaksjonen deg et godt nytt år!
(Vilkår)