«Årets skip»-vinneren har ikke sjøfolk om bord

Det er nemlig Reach Subsea sitt nye autonome fartøy «Reach Remote 1» som vant pris i Hamburg i går.

Utlufting av nybygget til Reach Subsea.
Utlufting av nybygget til Reach Subsea.Foto: Trosvik Maritime

Der fjorårets pris tilfalt «Ecofive» og rederiet Bluewild, Westcon Yards og designerne i Ulstein Design & Solutions, er det trioen Reach Subsea, Trosvik Maritime og Kongsberg Maritime som kunne juble i år.

Det er 27. gang Skipsrevyen deler ut prisen, i år som i fjor under den maritime messen SMM i Hamburg.

Fra deres egen omtale heter det at prisen «går til et fartøy som ikke bare byr på mange tekniske nyvinninger, men som på mange måter setter en ny standard i sin klasse.

Dette banebrytende prosjektet integrerer USV med ROV, og baner vei for framskritt innen fjerntliggende maritime teknologier og markerer en betydelig milepæl i globale maritime operasjoner».

Bruken av autonomi gir både et lettere fartøy og et annet operasjonsmønster. Til sammen skal dette kutte 90 prosent av CO₂-utslipp ved tilsvarende operasjoner.

Les mer om Trosvik Maritime, som har hatt noe av en eventyrreise siden «oppstarten» i 2022:

De to første ubemannede hybrid-fartøyene er 24 meter lange og 8 meter brede, med byggnumrene 219 og 220 fra verftet, og innredning og klargjøring er gjort ved verftet ved inngangen til Oslofjorden.

Sentralt i prosjektet står Kongsberg Maritime, som ikke ligger lange seilingsdistansen fra Langesund-verftet.

(Copyright)
Publisert 4. September 2024, kl. 08.28Oppdatert 5. September 2024, kl. 11.32
Kongsberg MaritimeTrosvik MaritimeReach SubseaAutonomi