Årets tariffoppgjør gir «betydelig styrket kjøpekraft»
Enighet i årets oppgjør, og kapteiner og styrmenn er vinnerne, med årlige tillegg på mellom 45.000 og 70.000 kroner.
Etter det som omtales som krevende forhandlinger ble Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund endelig – og fem timer på overtid – enige med Norges Rederiforbund om årets hovedoppgjør for NOR-registrerte skip i utenriksfart.
– Våre kapteiner vil i snitt få over 70.000 mer i lønn som følge av det generelle tillegget, mens de aller fleste styrmenn vil få en lønnsøkning på mellom 45.000 og 57.000 i året, uttaler Norsk Sjøoffisersforbunds forhandlingsleder Hans Sande.
Betydelig økning
Resultatet innebærer for sjøfolk ellers en betydelig lønnsøkning, med generelle tillegg på 6,3 prosent for NOR-utenriks og 5,11 prosent for utenriksferger.
Det gir arbeidstakerne reallønnsvekst. Også matroser i offshore løftes et lønnstrinn – noe som gir dem opptil 7,8 prosent vekst i lønn.
Kravet om nattillegg ble ikke innfridd, og blir derfor videreført. Tanken er at det skal gjennomgås i forbindelse med en bredere gjennomgang av Skipsarbeidsloven og Skipssikkerhetsloven.
Endring i tittel
Stillingstitlene «Kokk med admin» ble ellers endret til «Forpleiningssjef 3». Norges sjømannsforbund sier følgende om resultatet for forpleiningssegmentet om bord:
– Vi hadde inne krav om ekstra kompensasjon for vask av lintøy, men dette ble dessverre avvist. Forbundet vil arbeide videre med å forbedre arbeidsforholdene til forpleining i offshore og har som en start satt i gang arbeid med kartlegging av HMS for denne gruppen.
Det er forhandlet frem et ekstra tillegg på åtteårssatsen for forpleiningsassistenter og lønnsgruppe 8 og 10. Begge disse justeringene har rettet opp i skjevheter i lønnsinnplasseringene, samtidig som det er et løft for enkelte stillinger, heter det.
Flere utvalg
Samtidig settes det også ned ulike utvalg for å gjennomgå kadettavtaler, turnus og reiseutgifter.
Også motparten i Rederiforbundet sier seg fornøyd etter tautrekkingen.
– Det har vært krevende forhandlinger som involverer én arbeidsgiver- og tre arbeidstakerorganisasjoner, og jeg er fornøyd med at vi kom i havn med et resultat som alle kan stå inne for, uttaler Rederiforbundets forhandlingsdirektør Pål Tangen.
Nytt tiårstillegg
Nye regler sikrer heretter rett til lønnet permisjon før termin og to uker ekstra foreldrepermisjon. Det gir til sammen mulighet for fire uker permisjon i forbindelse med fødsel.
Kompensasjonsordningen ved forsinket avløsning utenfor Nord-Europa er forbedret, slik at kompensasjon nå gis etter tre og ikke syv tjenestedager.
For utenriksferger økes ekstratjeneste-kompensasjonen, og offiserer får et nytt 10-års tillegg. Det gir alene en lønnsøkning på 1,8 prosent.
(Vilkår)