Årets viktigste nybygg-comeback
Etter langvarig nybygg-tørke, har Havyard sikret seg avtale med nytt rederi. –Utrolig gledelig for regionen og oss, sier verftssjefen.
Havyard Leirvik skal bygge en hybrid servicebåt for Nordlaks. Båten er designet av NSK i Harstad, og skal bygges i sin helhet ved Havyard.
Leveringsdato er i april 2025.
Tilbake i god verftsform
– Kontrakten med Nordlaks kommer rett i etterkant av eierskiftet som gir verftet nye muligheter. Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig denne kontrakten med Nordlaks er. Kontrakten er et rungende startskudd for Havyard med nye eiere, sier daglig leder hos Havyard Leirvik AS, Tor Leif Mongstad til Kystens Næringsliv.
Flere hjelmer – flere folk
Kontrakten med Nordlaks er første steget inn på nybygg-markedet igjen.
Du vil vel ikke gå glipp av noe?
Men at det blir flere folk på plass på verftet – det er det ingen tvil om.
– Ja, så absolutt. Og det er gledelig nytt. Vi har allerede begynt rekrutteringsprosessen. Hvor mange vi blir etter hvert er ikke helt sikkert. Men vi har et mål om 200–300 fast ansatte på verftet innen utgangen av 2024. Pluss at vi må ha en del innleide til å håndtere toppene, sier Mongstad.
Alt bygges på verftet
I kontrakten med Nordlaks står det at fartøyet skal bygges på verftet. Det er også en fordel, forteller Mongstad.
– Vi kommer fort i gang. Havyard Leirvik ta hånd om hele prosjektet fra skrogproduksjon til ferdigstillelse, ved egen lokasjon. Det betyr at vi også får til et godt samarbeid med lokale aktører, og trygger vår egen arbeidsplass. Samt vi hjelper våre underleverandører.
– Dette er veldig viktig for oss. Jeg tror at det er flere enn jeg som gleder meg til å se utviklingen av Havyard i ny drakt, sier Mongstad.
Vært stille lenge
– Prosjektet er også en god mulighet for Havyard til å bygge nye relasjoner da dette er et samarbeid både med et nytt rederi, men også en ny designer på nybygg, sier Silje Smådal, salgssjef i Havyard Leirvik.
(Vilkår)