– Vi er verdens beste leverandører - men står med luen i hånden. Det må det bli slutt på.
– Superveteranen Tore Andersen har sikret Optimarin millionkontrakter med sjøforsvar over hele verden. Nå deler han noen av hemmelighetene.
Siddisene har levert ballastvann-rensesystem til mariner i flere land.
– Jeg har ofte spurt meg selv hvorfor det er slik. Vi har noen av de beste maritime underleverandører i verden. Men når det kommer til å «være litt på hugget» når Sjøforsvaret i Norge og i utlandet trenger hjelp, er mange passive, sier Tore Andersen, daglig leder i Optimarin til Kystens Næringliv.
Under Erfaringskonferansen i Stavanger i dag, står Optimarins salgs og markeds-direktør på scenen og sier det samme budskapet til noen av de største underleverandørene i Norge.
Optimarin er et selskap som holder hus i Stavanger, og som selger noe så «ukomplisert» som ballast vannrensesystemer.
Både til sivile fartøy, men også til forsvaret i USA, Chile, Nederland, Belgia og til sjøforsvar og Kystvakt i Norge.
– Lønnsomme forsvarskontrakter
I fjor høst solgte de ballast vannrensesystemer til den belgiske og nederlandske marinen for sju millioner kroner.
– Vi vet litt om utfordringene om å ha Forsvaret som kunder, sier Andersen.
Men han legger til:
– Men jeg tror at mange underleverandører er litt skremt over å melde seg på anbudsprosesser. De frykter tungroddhet, mye styr og byråkrati og militære justeringer på sitt utstyr. Det trenger de ikke. Eller; ja, det er litt styr, men det er verdt det. Og altfor få norske underleverandører tar sjansen, sier Andersen.
Totalt har Optimarin solgt nesten 2000 systemer til skipsindustrien globalt, og markerer sitt 30-årsjubileum i år.
Samme utstyr som til sivile fartøy
BWTS-systemet er typegodkjent av både IMO og US Coast Guard for å oppfylle regulatoriske krav.
– Vi selger vanlige ballast vannrensesystemer til militære fartøy. Samme typen vi selger til sivile fartøy. Slik er det med annet utstyr også fra norske leverandører. Vestdavit fra Bergen, for eks. Vanlige daviter. Ingen militære spesialløsninger. Og slik er det med mye av utstyret norske underlevarndører lager, sier han engasjert.
Han sier at 90 prosent av alt utstyret på en fregatt er standardisert utstyr som finnes på sivile fartøy.
Framdrift, ror, IT-systemer til en viss grad, hybridløsninger, ballasttanker … listen blir lang.
– Min jobb er blant annet å fortelle mine kollegaer i underleverandørbransjen at det er fullt mulig å selge maritimt utstyr til Forsvaret i Norge og til allierte. Nå har leverandørindustrien en unik sjanse når Staten skal bygge vanvittig mye forsvarsmateriell til sjøs, sier han.
Utfordringer med urent ballastvann:
Utslipp av ballastvann fører til at marine organismer har blitt overført fra et farvann til et annet, og dette har skapt til dels store miljøproblemer. Derfor er det viktig med gode ballastrenseanlegg.
Når et skip frakter last fra en havn til en annen, vil det normalt frakte ballastvann på tilbaketuren. Ballastvannet slippes så ut når skipet igjen kommer til lastehavn. Dette medfører at store mengder sjøvann blir transportert mellom ulike geografiske lokaliteter.
Ballastvannet vil typisk inneholde en mengde ulike marine organismer, som på denne måten kan spre seg til nye områder hvor de kan fortrenge eksisterende arter og gjøre stor skade.
Det finnes mange eksempler på slike invaderende arter som er spredd via ballastvannet til skip.
I Great Lakes i USA har sebramuslinger blitt fraktet fra Øst-Europa, og har gjort store skader på marin infrastruktur. I Svartehavet har amerikansk lobemaneter ført til nær utryddelse av lokale fiskearter.
Kinesiske ullhåndskrabber har spredd seg fra Asia til Europa, hvor de gjøre store skader på fiskeutstyr og graver ut elvebanker.
Lange avtaler
Han legger til at militære fartøy er ekstremt grundige med service-intervaller.
Har de først kjøpt utstyr fra en leverandør, er de opptatt av at det skal vare lenge.
– Vi har lønnsomme serviceavtaler hos andre lands mariner. Sivile kunder kan fort velge andre serviceleverandører, eller hoppe over et serviceintervall eller to. Det skjer ikke med Forsvaret, sier han.
(Vilkår)