Med avdelinger og kontorer i blant annet Ulsteinvik, Herøy, Hareid, Kirkenes og Tromsø står selskapet Ulmatec med begge beina godt plantet i en maritim tradisjon som strekker seg over mange generasjoner. Fellesnevneren er den levedyktige verftsnæringen i Møre og Romsdal.

Samarbeid mellom konkurrenter

– Idar Ulstein sa det så bra da han sa at «vi står sammen, og konkurrerer når vi må».
Det er slik vi gjør det her i Ulstein og nabokommunene Hareid og Herøy, forteller Håvard Myrene.

Fakta om Årets maritime kommune
  • En ny kåring i regi av Maritimt Forum og Kystens Næringsliv, med Kongsberggruppen, Kystrederiene, DNV, Maritime Bergen, Norges Rederiforbund, Gard og DNB som øvrige samarbeidspartnere.
  • De fire nominerte kommunene er Bergen, Haugesund, Horten og Ulstein. Forrige uke presenterte vi Horten.
  • Basert på en fersk verdiskapingsanalyse vil fire kandidater bli nominert til prisen, som skal deles ut tirsdag 15. august – under Arendalsuken.
  • Kandidatkommunene blir presentert gjennom en artikkelserie på kystens.no.
  • Publikum kan bidra ved å stemme på kandidatene samme sted.
  • Publikumsstemmene legges sammen med vurderinger fra en fagjury før endelig vinner presenteres på arrangementet «Fullrigget for fremtiden» under Arendalsuken.
  • Juryen som sammen med publikumsstemmene skal avgjøre den endelige prisvinneren, består av Even Aas i Kongsberggruppen, Harald Solberg fra Rederiforbundet, Sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide og ansvarlig redaktør Øystein Hage i Kystens Næringsliv.

Ulmatec er akronym og synonymt med Ulstein Marine Technology. Selskapet har Stig Ulstein som største aksjonær, sammen med styreleder Morten Ulstein, Svein Idar Ulstein, Håvard Ulstein, Henning Ulstein, Ingunn Merete Ulstein Botnen og Magne Idar Ulstein.

Konsernet omfatter Ulmatec Handling Systems med 59 ansatte, 15 ansatte i Ulmatec Components, Ulmatec Pyro sine 41 ansatte og verftsdelen Ulmatec skipsservice med 34 ansatte.

Selv om årsresultatet for 2022 var noe lavere enn toppåret året før, hersker det optimisme i selskapet. Det knyttes forventninger til 2023 i årets konsernregnskap.

Det er gode nyheter for klyngen av næringsliv i og rundt Ulmatec.

– Vi henger i hop. Det er viktig at vi står sammen. Det gir oss viktige synergieffekter og gjør at vi løfter hverandre.

Kompetanse viktigst

Myrene mener at det er kompetansen som er viktig. Og den de ikke bygger opp selv må de hente, eller utvikle sammen med folk utenfra.

– Den lokale kompetansen er den mest solide. De blir her. Men det er en utfordring å få tak i rett kompetanse, selv om vi ser at utdanningstilbudene har blitt bedre, sier han.

Håvard Myrene i Ulmatec. Foto: Fridgeir Walderhaug

Ulstein Marine Technology står på skuldrene til Ulstein mek. verksted, og sammen med Ulstein-konsernet en historie som strekker seg helt tilbake til 1917. I starten som et reparasjonsverft, men i takt med utviklingen i fiskeriene som motorforhandler og etter hvert et moderne skipsverft.

Oljeeventyret etter 1969 er imidlertid en helt annen historie. Da Ulstein i 1999 ble kjøpt opp av det som da het Vickers, hadde konsernet 4000 ansatte. Oppkjøpet ga støtet til en ny generasjon underleverandører.

Et av disse var Ulmatec, som allerede om to år kan feire et kvart århundre i bransjen. Selskapet ble dannet i 2000 gjennom et oppkjøp av et verksted med åtte ansatte. Idéen om vekst gjennom oppkjøp har gitt et konsern som i økonomiske analyseverktøy har pilen pekende på det grønneste feltet under «Solid».

Hovedaksjonær Stig Ulstein er for øvrig fetter til Tore og Gunvor Ulstein, som er hovedeiere i Ulstein verft. Ulstein har i det hele mange familierelasjoner, slik småsamfunn gjerne har.

Ulmatec landet nylig avtale som går mot både havvind og offshore. Foto: Ulmatec

Fra olje til vind

Erfaringene fra olje- og gassindustrien tar selskapet og leverandørene rundt med seg videre inn i en ny æra, der havvind kan komme til å stå sentralt.

I januar signerte underbruket Ulmatec Handling systems kontrakt på 30 millioner på bevegelseskompenserte gangbruer til både offshore olje og gass og havvindinstallasjoner.

– Alt henger sammen med alt. Sveiser du skrog, utvikler teknologi, jobber i butikk eller i barnehage så er alt passet inn i samme hanske.

Og utviklingen av store og små maritime nyvinninger har tradisjonelt gått samme vei, helt fram til realisering, produksjon og bruk.

Fra Ulmatecs produksjonsavdeling. Foto: Ulmatec

Håper på politikerne

– Det er jo noen som ser et behov. Det være seg en reder, fisker eller verftet. Så utvikles dette, før sjøfolkene prøver det ut og gir sine tilbakemeldinger. Så forbedres produktet to, kanskje tre ganger, før vi til slutt sitter med et produkt i verdensklasse. Og her har Ulstein og den maritime klyngen vært blant verdens fremste i mange år. Håpet er jo at også politikerne skal forstå alt dette fullt ut.

– Gjør de ikke det? De er jo ofte på besøk her.

– Ja, det er de. Men jeg er usikker på om de har den fulle forståelsen for alt vi holder på med etter besøkene. I alle fall politikere fra det sentrale Østlandet. Der har de nok ikke det.
De lokale forstår mye mer, og kjenner ofte næringen godt, sier Håvard Myrene.