15 nye år med Fjord1. Nå innskjerpes kravene.
Både Fjord1, Wergeland og Gulenskyss vant kontrakter med Skyss.
Skyss har tildelt Sogn og Fjordane-kontrakten til Fjord1, som trer i kraft i november 2027. Kontrakten gjelder ferjesambandene Måløy–Husevågøy–Oldeide, Isane–Stårheim, Askvoll–Fure–Værlandet og Rysjedalsvika–Rutledal–Krakhella.
Klagefristen er 13. desember, og endelig signering skjer etter dette. Oppstart blir november 2027.
Luftige bruplaner kan bli realitet
Anbudsrunden er tenkt i løpet av 2025, med ferdigstilt fastlandsforbindelse i 2029.
Men: Siste ord er som vanlig ikke sagt i brusaken.
På fergesiden skal Fjord1 altså enn så lenge levere betydelige klimakutt også på Gjervik-ruten.
Kuttene skal gjøres ved å innføre helelektrisk drift på sambandene Stårheim–Isane og Måløy–Oldeide, mens andre samband vil bruke delelektrisk teknologi.
– Vi er svært glade for at Fjord1 ble innstilt som vinner. Dette er en viktig milepæl for oss, og vi ser frem til å fortsette vårt arbeid med å tilby bærekraftige og pålitelige transportløsninger i regionen, sier regionleder Jan Petter Thomsen i Fjord1 i en pressemelding.
Totalt tre kontrakter
For Wergeland og Gulenskyss er det henholdsvis Hisarøy- og Osterøy-kontraktene de samme klimakravene gjelder.
- Hisarøy-kontrakten, for sambandet Hisarøy–Mjånes. Dette er en 10-årig kontrakt.
- Osterøy-kontrakten, for sambandet Breistein–Valestrand. Dette er en 15-årig kontrakt.
Skyss anslår at tiltakene vil redusere utslippene med 70–95 prosent sammenlignet med dagens drift.
Regionleder Jan Petter Thomsen i Skyss uttrykker stor tilfredshet med tildelingen og fremhever viktigheten av bærekraftige transportløsninger.
(Vilkår)