24 millioner fra rederi-stiftelse sikrer flaggskipet
Dårlig stål ga krisestemning for «flaggskipet blant de norske skoleskip». Nå trår Kristian Gerhard Jebsen-stiftelsen til og redder Statsraad Lehmkuhl.
I 1966 var det etterkrigstidens – og Bergens – kanskje viktigste reder, Hilmar Reksten, som reddet skoleskipet fra å bli solgt til utlandet.
I 2024 er det en annen av etterkrigstidens store rederprofiler som redder dagen for stiftelsen Statsraad Lehmkuhl, eller rette sagt: stiftelsen etter avdøde Kristian Gerhard Jebsen.
Det største skoleskipet
Den 110 år gamle barken – Norges største og eldste skværriggede seilskip – er kanskje den mest kjente av skoleskipene langs kysten. Det har overlevd brottsjøer, stormer, kriger og kriser.
– Nå hadde vi endelig fått på plass en trygg økonomi også. Så fant vi mer dårlig stål i skroget og i mastene enn det vi hadde regnet med, sukket direktør i Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl, Haakon Steinar Vatle, overfor Kystens Næringsliv.
Statsraad Lehmkuhl har mottatt 24 millioner kroner fra Kristian Gerhard Jebsen Foundation, noe som bidrar til å redde skipet fra en alvorlig økonomisk krise.
Skipet har vært i dokk for reparasjoner, hvor kostnadene viste seg å bli 37 millioner dyrere enn planlagt.
Ship shape i desember
– Stiftelsen er glad for å kunne bidra til at Statsraaden sikres et fortsatt liv i god og trygg stand, sier styreleder Kristian Jebsen i en pressemelding.
«Statsraaden» hadde blitt overhalt for 25 millioner kroner sist høst. Alt ble dekket av oppsparte midler.
– Det har aldri skjedd før at vi dekker hele regningen av egen lomme. Men etter mange år hadde vi nå fått orden på økonomien.
«Statsraaden» hadde blitt overhalt for 25 millioner kroner sist høst. Alt ble dekket av oppsparte midler.
– Det har aldri skjedd før at vi dekker hele regningen av egen lomme. Men etter mange år hadde vi nå fått orden på økonomien, forteller Steinar Vatle.
Viktig symbol
I tillegg til Jebsen-donasjonen har en kronerulling og bidrag fra flere fond hjulpet.
– Skuten er både et viktig symbol for Bergens sterke lokale maritime tradisjoner, samtidig som den i vår tid er engasjert i aktiviteter som er rettet mot dagens og fremtidens globale samfunnsutfordringer, sier Jebsen videre.
(Copyright)