45 prosent av norske skip bygges i Kina – nå vil USA gjøre det dyrt
USA innfører anløpsavgifter for kinesiske skip fra midten av oktober. Satsene skal øke årlig.
Etterforskningen konkluderer med at Kina fortrenger utenlandske verft, og truer amerikansk skipsbygging.
Nå kunngjøres det kraftige tiltak. Et siste steg i den såkalte «Section 301»-undersøkelsen, som ble igangsatt i 2024 etter krav fra amerikanske fagforeninger.
Tre viktige endringer
- Nye havneavgifter på kinesiskbygde og kinesiskeide fartøy: Fra 14. oktober 2025 vil fartøy som er bygget i Kina, eid av kinesiske selskaper eller operert av kinesiske rederier måtte betale en ny avgift ved ankomst til amerikanske havner. Avgiften vil innføres gradvis, og økes over tid.
- Avgift for fartøy som mellomlander i naboland: For å unngå at kinesiske skip omgår reglene ved å losse i Mexico eller Canada før de anløper USA, innfører USTR et tillegg på 25 prosent til havneavgiften for slike fartøy. Hensikten er å tette smutthull i det amerikanske sanksjonsregimet.
- LNG-eksport må skje med amerikanskbygde skip: USA vil ikke innføre toll på kinesiske LNG-skip, men i stedet kreve at en økende andel av LNG-eksporten fraktes med skip bygget i USA. Kravet fases inn fra 2028 og gjelder over en periode på 22 år.
I tillegg foreslår USTR økte tollsatser på opp mot 100 prosent på maritimt utstyr som kraner, containere og chassis produsert i Kina.
Nye amerikanske avgifter på utenlandske skip
Kinesisk-eide eller -opererte skip:
- Gjelder fartøy eid eller kontrollert av kinesiske selskaper
- Trer i kraft 14. oktober 2025
- Avgift starter på $50 per nettotonn, og øker årlig til $140 i 2028
Kinesiskbygde skip:
- Gjelder de fleste kinesiskbygde fartøy (unntak for bilskip, LNG-tankere, US-eide skip og regionalhandel)
Avgift fra 14. oktober 2025:
- $18 per nettotonn, øker til $33 innen 2028
- Alternativt: $120 per container, øker til $250
- Unntak gjelder blant annet for mindre skip, fartøy i ballast og handel innen Nord-Amerika
Utenlandske bilskip:
- Gjelder alle bilskip bygget utenfor USA, uavhengig av eier
- Fast avgift på $150 per CEU (Car Equivalent Unit)
- Gjelder fra 14. oktober 2025, og justeres ikke årlig
Kinas dominans
Målet med de nå kunngjorte tiltakene er å få bukt med det USTR beskriver som «urimelige og diskriminerende» handlinger fra Kina, som begrenser amerikansk handel og konkurranseevne.
De siste årene har Kinas tilstedeværelse i skipsbyggingssektoren vokst raskt, og landet har nå passert den tidligere lederen Sør-Korea i alle segmenter av skipsbygging.
Ifølge tall fra Rederiforbundet vil 45 prosent av skipene som bygges for den norske utenriksflåten de kommende årene, bli produsert i Kina.