5,8 millioner i bøter til rederiet – og mer er på vei

Elektriske hurtigbåter skaper stadig problemer for Norled i Nordland. Nå løper bøtene.

«Fjordstrøm» under sjøsetting ved Brødrene Aa i Hyen.
«Fjordstrøm» under sjøsetting ved Brødrene Aa i Hyen.Foto: Brødrene Aa

Hurtigbåtselskapet Norled har så langt blitt ilagt nær 5,8 millioner kroner i bøter av Nordland fylkeskommune etter en rekke problemer med båtene «Fjordtind» og «Fjordstrøm».

De elektriske fartøyene som ble satt i drift i 2024 har hatt store tekniske utfordringer. Det har igjen ført til avvik, forsinkelser og kanselleringer.

Og totalt 5,8 millioner kroner i løpende båter – frem til årsskiftet alene.

Sammensatt bilde

– Fra verftets side må vi presisere at bildet er sammensatt, sier Tor Øyvin Aa til Kystens Næringsliv.

Aa er administrerende direktør i Brødrene Aa.

Tor Øyvind Aa, administrerende direktør i Brødrene Aa.Foto: Brødrene Aa

På denne typen fartøy omtales ladeaggregatene om bord som rekkeviddeforlengere. Hurtigbåtene er ment å gå 70 prosent av tiden helelektrisk, fortalte Aa i november.

Les mer om bakgrunnen her:

Det betyr store mengde energi til å lade 24 tonn med batterier på til sammen 4 megawattimer.

Den lademuligheten har så langt vært fraværende.

Til Kystens næringsliv har kommunikasjonssjef Cathrine Gjertsen i Norled fortalt at selskapet derfor har vært nødt til å bruke ladeaggregater for å sikre nok driftsstrøm.

– Vi har vært nødt til å kjøre batteriene veldig hardt, og derfor også aggregatene hardere, forteller Gjertsen til Kystens Næringsliv.

Stridens kjerne

Stridens kjerne har vært om generatorene skal tåle denne typen «normaldrift».

– Generatorene kjøres hardere enn forutsatt som følge av mangel på lading. Vi er ikke fornøyde med levetiden på disse generatorene, og vi er for øyeblikket i diskusjoner med leverandørene våre om dette, sier Gjertsen i Norled.

Maskineri og batteri ombord på Fjordtind og Fjordstrøm.Foto: Brødrene Aa

– Det er et driftsmønster rekkeviddeforlengerne ikke var ment for. Motorene har vært i drift både under kjøring og når båtene ligger i ro. Det er i hvert fall en del av bildet her, sier Aa i Brødrene Aa.

5000 kroner per anløp

Norled ble tildelt kontrakt på totalt 74,9 millioner kroner for å operere ruter til Ytre Gildeskål og Væran i Bodø, men forsinket ladeinfrastruktur og feil på hjelpemotorene har skapt store utfordringer. Som følge av dette har rederiet måttet bruke alternative fartøy, blant dem «Nordic Lady», som ikke oppfyller fylkets krav til fart og kapasitet.

– Av dette er 200.000 relatert til at fartøy ikke var klart til kontraktsoppstart, mens den store prosentandelen av beløpet er feil standard på fartøy, sier kommunikasjonsrådgiver i Nordland fylkeskommune, Thor-Wiggo Skille, til Avisa Nordland.

Bøtene påløper for avvik fra kontrakten, med 5000 kroner per anløp som ikke tilfredsstiller kravene og 20.000 kroner for kansellerte avganger. Skille har ikke tall for januar, men bekrefter overfor Avisa Nordland at det har vært mye bruk av reservemateriell også over nyttår.

(Vilkår)
Publisert 10. February 2025, kl. 08.26Oppdatert 12. February 2025, kl. 07.05
Norled