615 millioner til havner og kystveien

Totalt 91 milliarder kroner skal gå til samferdselsformål. Men også fiskerihavnene og kystveier skal bli rustet opp for 615 millioner.

Farled og godstrafikk får økning i midler.
Farled og godstrafikk får økning i midler.Foto: Einar Lindbæk

Regjeringen setter av 43,1 milliarder kroner til veiformål, og i all hovedsak til å ruste opp eksisterende veier. Samtidig skal det satses på fiskerihavner og farleder langs kysten, på Fiskeri og havbruksdepartementets budsjett. Denne posten er på 615 millioner kroner.

– I 2024 vil regjeringen starte opp tre store fiskerihavntiltak i Troms og i Finnmark, i tillegg til to store farledstiltak i Vestland og Østfold. Prosjektene kommer i tillegg til en rekke andre tiltak som Kystverket allerede er i gang med. I alt vil regjeringen sette av om lag 615 millioner kroner utbedringer av havner og farleder, heter det fra regjeringen.

Midler til å sikre godstrafikk

Samtidig skal spesielt godstrafikken mellom Tromsø og Kirkenes styrkes.

  • Regjeringen foreslår å bevilge 1,2 milliarder kroner til kjøp av sjøtransporttjenester på strekningen Bergen–Kirkenes. Pengene skal sikre et tilfredsstillende transporttilbud for passasjerer som reiser lokalt eller regionalt fra havn til havn, og sikre godstransport mellom Tromsø og Kirkenes.

Formuesskatten

Regjeringen varsler mindre endringer i formuesskatten for neste år.

  • Øke kalkulasjonsrenten som benyttes ved beregningen av markedsverdien av næringseiendom for formuesskatteformål, med 1 prosentenhet for eiendommer som er lokalisert utenfor storbyene. Dette vil ikke gjelde Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
  • Videreføring av satsen på formuesskatt på 0,25 pst. for formue inntil 20 millioner kroner, og 0,4 pst. for den delen av formuen som overstiger 20 millioner kroner.
  • Videreføring av bunnfradraget i formuesskatten på 1,7 millioner kroner (3,4 millioner kroner for ektepar).

Klima og miljø

Avgiftene for utslipp skal økes fra 2024.

Avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp økes med 19 prosent. Dette følger opp den varslede opptrappingen av avgiftene til 2.000 2020-kroner per tonn CO₂ i 2030. Forslaget innebærer at avgiftene blir 1.176 kroner per tonn CO₂ i 2024.

Regjeringen prioriterer ikke å videreføre Klimasats-ordningen for 2024.

(Copyright)
Publisert 6. October 2023, kl. 07.49Oppdatert 6. October 2023, kl. 09.20