Alle sviktet lokallaget: Måtte selge redningsbåt med tap

Husker du den absurde historien om redningsbåten til Florø Røde Kors som var 40 centimeter for lang? Nå er saken «løst». Men ikke slik de frivillige hadde håpet på.

Redningsbåten Bjargar er 40 centimeter for lang. Nå har Florø Røde Kors gitt opp og solgt båten til en privatperson.
Redningsbåten Bjargar er 40 centimeter for lang. Nå har Florø Røde Kors gitt opp og solgt båten til en privatperson.Foto: Røde Kors
Ja, nå er den solgt. Det var ikke naturlig å kappe av 40 centimeter for å få den godkjent som redningsbåt. Hele denne historien er trist – og for mange komisk. For oss betyr det i klartekst at beredskapen vår blir sterkt svekket, sier Espen Rysjedal til Kystens Næringsliv.
Les om forhistorien til salget:

Han var tidligere båtansvarlig for «Bjargar», som den 40 centimeter for lange redningsbåten het.

«Bjargar» kunne ikke kalles redningsbåt, mente direktoratet. Den var nemlig 40 centimeter over åtte meter, som er grensen for når det kreves sertifisering og krav til sikkerhetsutstyr om bord.

Rysjedal er ikke imponert over verken Sjøfartsdirektoratets kommunikasjon eller Røde Kors sentralt sin evne til å godkjenne redningsbåten.

– Sjøfartsdirektoratet tok kontakt med Røde Kors sentralt i stedet for å ta saken opp med oss. Vi fikk jo aldri noe svar fra Sjøfartsdirektoratet eller Røde Kors sentralt. Dermed måtte vi selge båten til en privat eier, sier han.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?

Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet

Fra Røde Kors' hovedkontor har de følgende svar:

– Dette har vært en tung og tidkrevende prosess, som vi skjønner at har skapt frustrasjon og usikkerhet lokalt. Vi har hatt dialog med Sjøfartsdirektoratet hele veien og opplever nå å ha kommet ganske nær en løsning. Vi kan bare å beklage at Rysjedal ikke er fornøyd med oppfølgingen av denne saken, sier Camilla Fensbekk, enhetsleder i Søk og redning ved Norges Røde Kors til Kystens Næringsliv.

Tap for beredskapen

Røde Kors-lederen så for seg å bruke «Bjargar «i enklere oppdrag, som i lengre søk og liknende».

Rysjedal sier at Sogn og Fjordane Røde Kors har en ROV (fjernstyrt undervannsfarkost) med sonar. Den er brukt om bord i «Bjargar» til søk etter antatt omkommet person.

Vi har vært tydelige med Florø Røde Kors at dette med tekniske krav ikke ville være et problem.

Marit Nilsen, Sjøfartsdirektoratet

– Båten vår er også brukt til transport av vårt eget mannskap til og fra søksområde. Dessuten ville vi gjerne bruke båten til forebyggende virksomhet opp mot barn og unge, sier Rysjedal.

Men nå er det altså slutt – inntil videre.

– Ikke vår feil, sier Sjøfartsdirektoratet

Dette stemmer ikke at Sjøfartsdirektoratet har skylden for båtsalget, forteller Marit Nilsen, seniorrådgiver kommunikasjon og samfunnskontakt

– Henvendelsen Florø Røde Kors sikter til, ble oversendt Røde Kors sentralt for uttalelse fra dem. Sjøfartsdirektoratet har en avtale med Røde Kors sentralt om å ta all kommunikasjonen med dem. Vi hørte ikke noe mer etter vår henvendelse, sier Nilsen til Kystens Næringsliv.

Hun legger til at det heller ikke er riktig at de hadde de berømte 40 centimeterne som kjepphest for videre drift.

– Vi har vært tydelige med Florø Røde Kors nå når saken kom opp på nytt, at dette med tekniske krav ikke ville være et problem, og at Sjøfartsdirektoratet ville bistå dem med å løse de problemene de måtte ha, sier Nilsen.

Ny båt underveis

Florø Røde Kors er nå på jakt etter ny båt. Denne gang en farkost under åtte meter.

En ny runde med centimeterpirk, og det som kanskje har sin forklaring i dårlig kommunikasjon – er ikke Røde Kors Florø lysten på.
– Tapte dere penger på salget? Dere kjøpte den for én million kroner for seks år siden.

– Ja. Det gjorde vi, sier Espen Rysjedal.

(Vilkår)
Publisert 9. September 2024, kl. 03.29Oppdatert 9. September 2024, kl. 08.38
FlorøFlorø Røde KorsSjøfartsdirektoratet