Rederiet Norwind Offshore er Sverre «Andy» Farstads comeback nummer to i offshoremarkedet etter at Farstad Shipping ble slukt av Røkke og Solstad Offshore i kjølvannet av den store oljenedturen.

– Positiv trend fortsetter

Nysatsingen lå i mange år brakk etter opprettelsen i 2013. I mai i fjor overtok selskapet sitt første fartøy i form av den ombygde SOV-en «Norwind Breeze», levert fra Vard Brattvåg.

Det er driften av dette skipet som ligger til grunn for fjorårets omsetning på 57,7 millioner kroner. Norwind Shipholding, som nå er rederiets offisielle selskapsnavn, leverte et driftsresultat på 19,5 millioner og et årsresultat på 12,5 millioner kroner.

Styret ser positivt på fremtidsutsiktene etter det første reelle driftsåret.

– En gunstig balanse mellom tilbud og etterspørsel har resultert i økte dagrater. I 2022 økte ratenivået med nesten 30 prosent sammenlignet med året før. Den positive trenden har fortsatt i 2023, med CSOV-rater på rundt 450.000 kroner i sommersesongen, heter det i årsmeldingen.

Norwind Shipholding er driftsselskapet for rederisatsingen. Norwind-konsernet som helhet gikk med ni millioner kroner i minus i 2022, grunnet oppstarts- og finanskostnader.

Satser på nybygg

Etter at «Norwind Breeze» ble levert i mai i fjor, gikk skipet rett inn i kontrakt med Ørsted på det som da var verdens største havvindpark, Hornsea 2.

Samtidig har Norwind lansert et nybyggprogram som allerede har resultert i et nytt, formålsbygd fartøy, «Norwind Gale», som ble døpt i juni i år.

Det er også planlagt to nye i 2024 og ett nytt i 2025. Samtlige er servicefartøy av typen Commissioning Service Operations Vessels (CSOVs) og blir spesialbygget for havvindmarkedet.

Kystens Næringsliv har ikke fått administrerende direktør Svein Leon Aure i tale rundt årsresultat i fjor, men Aure har tidligere vært tydelig på at nysatsingen har fått god mottakelse i markedet.

I oppstarten har rederiet valgt å satse «lokalt».

– I første omgang satser vi mot det europeiske markedet. Aktiviteten her ligger an til å bli så stor at vi foreløpig ikke har valgt å tenke globalt, sa Aure til Kystens Næringsliv i januar i år.

Tradisjonsrike familier

Eiersfæren i Norwind Offshore består av blant annet tradisjonsrike, maritime sunnmørsnavn, der blant annet Sverre Andreas Farstads familie kan skilte med 60 års shippingerfaring.

Kleven-familien er med gjennom Jan Magnus Kleven, som i tillegg til eierandelen i Norwind Offshore også er majoritetseier i Bunker Oil.

Volstad-familiens representant på eiersiden er Eivind Volstad, bror av Ola Volstad. Sistnevnte er nest største eier i tradisjonsrike Volstad Maritime.

Det danske investeringsfondet Navigare Capital Partners har også kommet inn på eiersiden i Norwind-satsingen.

Tror på ytterligere vekst

Selv om det foreløpig er lite installert kapasitet på havvind i Nordsjøen og investeringsbeslutninger trekker ut i tid på grunn av kostnadsnivået, mener Norwind at deres CSOV-er fyller et behov i markedet de retter seg mot.

– Havvindmarkedet i Europa er fortsatt det viktigste for CSOV-er og SOV-er. Den positive utviklingen i olje- og gassmarkedet har ført til at stor deler av den konvensjonelle tonnasjen er tilbake her. Dette har positive ringvirkninger for havvindmarkedet. I tillegg er rundt 75 prosent av flåten på langtidskontrakt, noe som begrenser tilgangen på fartøy, heter det i årsmeldingen.