Avviser dommedagsprofetier om norsk lønn til sjøs

Sjømannsforbundet kaller det useriøs synsing å hevde at norske sjøfolk må gå i land ved krav om norsk lønn – mener Rederiforbundet står på feil side av historien.

Hans Sande, sjøkaptein og administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.
Hans Sande, sjøkaptein og administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.Foto: Stortinget

– Det må da være en politisk målsetting at vi skal ha norske rederier som kan ansette nordmenn, og konkurrere på like vilkår i Norge.

Det sa leder av Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande, da han møtte Næringskomiteen på Stortinget for å gi innspill til Ap-regjeringens lovforslag om å innføre krav om norske lønnsvilkår på skip i norske farvann.

Sande pekte på olje- og gassnæringen som et eksempel hvor ansatte til sjøs har norske lønns- og arbeidsforhold, selv om riggen kan ha utenlandsk flagg.

Han får støtte av Norsk Sjømannsforbunds advokat, Terje Hernes Pettersen, som sier til Kystens Næringsliv at han er skuffet over Rederiforbundets posisjon.

– Vi har verdens beste olje- og gassnæring. Mange av riggene har ikke norsk flagg, men uten unntak er det norske lønns- og arbeidsvilkår. Hvorfor skal ikke det gjelde den delen av operasjonen som er på havflaten? spør Sande Næringskomiteen.

Flere interesseorganisasjoner på arbeidsgiversiden, deriblant Norges Rederiforbund, har kritisert lovforslaget for å være konkurransevridende, og bidra til å sette norske sjøfolk på land.

Tirsdag møtte både motstandere og forkjempere for lovendringen til høringsrunde i Næringskomiteen på Stortinget.

Foreløpig dato for første behandling av lovforslaget i Stortinget er 02.06.2025.

– Utfordrende

– Når kyststater lager egne regler for egne farvann, så blir det mer utfordrede for den internasjonale skipsfarten. Vi mener det er vår oppgave å som sjøfartsdirektorat å påpeke flaggstatsprinsippet i saker som gjelder særregulering.

Direktør for Sjøfartsdirektoratet, Alf Tore Sørheim, åpnet høringsrunden med direktoratets synspunkt.

Direktør i Sjøfartsdirektoratet, Alf Tore Sørheim.Foto: Sjøfartsdirektoratet

Risikerer utflagging

Forslaget innebærer at norske tariffavtaler skal gjelde for ansatte på skip i norsk innenriksfart, uavhengig hvor skipene er registrert.

Det vil omfatte skip i kystfart, cruise og skip som yter andre tjenester i norsk farvann.

Det vil etter lovforslaget bli Sjøfartsdirektoratets oppgave å følge opp at lønnsvilkårene overholdes. En krevende oppgave, som kan føre til at norske rederi flagger ut ifølge Sjøfartsdirektoratet.

– Vi må sørge for at kontrollen av norske og utenlandske skip blir rettferdig. Dersom rederi oppfatter at norske skip blir fulgt opp strengere, kan det potensielt føre til utflagging, sier Sørheim.

– Useriøs synsing

Terje Hernes Pettersen er advokat i Norsk Sjømannsforbund. Han mener scenarioet om utflagging som følge av lovforslaget ikke har rot i virkeligheten.

Under høringen uttalte han tvert imot at to utredninger viser at lovendringen kan gjøre at flere registrerer skip i NOR-registeret.

– At loven vil sette norske sjøfolk på land fremstår som useriøs synsing. De økonomiske utredningene viser også at det kan bli innflagging til norsk register, særlig for skip som opererer lenge i norske farvann, sa Pettersen.

Terje Hernes Pettersen er advokat i Norsk SjømannsforbundFoto: Stortinget
– Hvordan opplevde du at budskapet til sjømannsforbundene ble tatt imot?

– Vi er takknemlige for å få fremlegge synet vårt for Næringskomiteen, og oppfattet at de var lyttende og stilte mange oppfølgingsspørsmål, sier Pettersen til Kystens Næringsliv.

– Dere mener lovendringen vil gi flere norske sjøfolk, mens arbeidsgiversiden sier det vil bli færre?

– Dette er ikke noe bare vi mener, det kommer klart fram av flere hundre sider i to uavhengige ekspertutredninger. De er grundige, både juridisk og økonomisk, og viser begge at det vil bli flere norske sjøfolk om den foreslåtte lovendringen trer i kraft, sier Pettersen og legger til:

– Norges Rederiforbund har en lang historie med å gå mot alt av regulering, men jeg hadde forventet at de ville stå opp for anstendige arbeidsforhold i Norge, og det er skuffende at de tar den posisjonen de tar i denne saken og at de nok en gang havner på feil side av historien, sier Pettersen.

Kritiske arbeidsgivere

Både NHO, Kystrederiene og Norges Rederiforbund advarer mot å innføre lovforslaget.

– Vi er uenig i denne saken. Lovendringen vil føre til færre norske sjøfolk. Norske sjøfolk har allerede norsk lønn. Det vi snakker om nå er utenlandske sjøfolk, som ikke bor i Norge, ikke jobber i Norge, ikke har et norsk kostnadsnivå, og nesten ikke betaler skatt til hjemlandet, sier administrerende direktør i Rederiforbundet, Knut Arild Hareide.

Knut Arild Hareide er administrerende direktør i Norges Rederiforbund.Foto: Stortinget

Rederiforbundet mener lovforslaget vil sette norske sjøfolk i land.

– Dette forslaget vil sende penger ut av landet og gi færre norske sjøfolk, sier Hareide.

Også Kystrederiene er sterkt kritisk til innføring av lovforslaget.

– Vi er bekymret for dette forslaget. Statusen slik den er i dag er veldig bra. Det er en god balanse mellom de ulike flaggene, og det er fremforhandlet tariffavtaler med gode vilkår for de forskjellige nasjonalitetene, sier Kjell Hauge, advokat i Kystrederiene til komiteen.

Kjell Hauge er advokat i Kystrederiene.Foto: Stortinget

Kystrederiene frykter at forslaget vil innføre en minimumslønn, og understreker at de i dag har avtaler for sine medlemmer som omfatter langt mer enn bare lønn.

– Vi frykter at dette lovforslaget kan få uheldige konsekvenser både for sjøfolkene og for rederiene, sier Hauge.

Mener lovforslaget strider med EØS

Rederiforbundet har siden lovforslaget ble presentert ment at det bryter med EØS, slik Kystens Næringsliv tidligere har omtalt.

– ESA har gitt en krystallklar uttalelse om at regjeringens forslag er i strid med EØS-avtalen, uttalte Hareide i april.

ESAs foreløpige uttalelser har av mange blitt tolket som et signal om at Norge er på kollisjonskurs med EØS-avtalen. ESA er ikke en domstol, men et kontrollorgan tilhørende frihandelsforbundet EFTA, som Norge er medlem av.

Det er ikke helt uvanlig at medlemslands tolkning av lovverk, og effekten av nytt lovverk avviker fra ESAs tolkning, noe man har sett i andre særnorske regler om innleie av arbeidskraft, og regulering av kraftmarkedet.

(Vilkår)
Publisert 7. May 2025, kl. 10.34Oppdatert 7. May 2025, kl. 13.00
SjøfartsdirektoratetNorsk SjømannsforbundNorsk SjøoffisersforbundNHONorges Rederiforbund