Avviser ryktene: Fremdeles ingen varig løsning for Brødrene Aa
Spekulasjonene går om salg av ett av tre fartøy, som til sammen har en verdi på nærmere en halv milliard kroner. Et salg kan være redningen for den kriserammede båtprodusenten.
Det er ikke styrelederen med på.
– Situasjonen er nok mer nyansert enn som så. Det er flere interessenter, men vi kan bekrefte at vi er i en tett dialog med en av disse, og er nærmere en løsning.
– Der er interesse, og spesielt for den første av de tre. Men noe salg er ikke gjort.
Utsettelsene
Torsdag 15. mai fikk Brødrene Aa ordnet seg videre finansiering, og en nødvendig utsettelse på permisjonsvarselet som gikk ut 2. april i år.
16. april kjøpte båtprodusenten seg tid frem til 15. mai, gjennom en avtale mellom finansieringspartner Sparebank 1 og kundene Fjord 1 og Rødne
– Kjekt å si til de ansatte at de kan komme tilbake på jobb etter påske, sa styrelederen den gangen, tydelig lettet over telefonen.
En av tre
For Brødrene Aa i Hyen er det nå håp i hengende snøre for i hvert fall én av de tre hybridbåtene som tidligere ble kansellert av rederiet Norled. Det gjelder «Tyra», som er den eneste av de tre som er nøkkelklar. De to andre er henholdsvis nesten klar og under konstruksjon.
– Produksjonen har kommet godt i gang. Båt nummer én er allerede testet og klar. Båt nummer to er også rimelig komplett og klar for sjøsetting snart, sa styrelederen da Kystens næringsliv var på besøk ved verftet.
– Alle båtene må bygges om, med litt ulike scenarier for hver av de, sier styrelederen.
Men mye av fremtiden til produsenten og de ansatte avhenger av at alle de tre fartøyene blir solgt.
Kan bli uke for uke
Verftet har siden starten av april vært i en alvorlig likviditetskrise. I midten av april inngikk Brødrene Aa en avtale med Sparebank 1 Sogn og Fjordane samt rederiene Fjord1 og Rødne, som sikret videre drift frem til 9. mai. Denne finansieringen ble først forlenget til 15. mai, og nå ytterligere én uke.
Samtlige 170 ansatte i Hyen og Eikefjord arbeider under permitteringsvarsel, og selskapet har stoppet utbetalinger til kreditorer.
– Vi har innført betalingsstopp, ja, bekrefter Nydal.
En naturlig del av forhandlingene med kundene som nå må vente på å få sine fartøy i produksjon, er kontraktenes utforming. Som i Norled-saken, handler det mye om både reder og produsent sine forpliktelser.
– Fjord1 og Norled har vært forståelsesfulle. Men dagsbot-situasjonen håper vi å unngå, har Nydal tidligere sagt til Kystens næringsliv.
Forsøker frivillig løsning
Til Kystens Næringsliv sier styreleder Nydal at partene enn så lenge prøver å få til «en frivillig løsning med kunder og leverandører».
– Om ikke, må vi gjøre det formelt med en rettsstyrt restrukturering.
Han utelukker ikke at finansieringen blir forlenget uke for uke fremover.
Selv om verftet står i en krevende situasjon, er ordreboken solid. Flere kontrakter er på plass, men produksjonen er satt på vent grunnet manglende finansiering. Usikkerheten gjør det utfordrende å selge nye prosjekter før en varig løsning er på plass.
– Hvis alt går bra, har vi arbeid fremover. Det står ikke på det.
«Skal jeg kjøpe returbillett nå?»
Tillitsvalgte Jon Vidar Storsletten har tro på at det skal ordne seg for arbeidsgiveren og de 170 kollegene.
Akkurat nå er arbeidslagene opptatt av å få ferdigstilt det siste av de tre fartøyene.
Det står ennå som et skjelett i produksjonshallen i Hyen.
– Det er viktig å få ferdig. Vi ser for oss at vi kommer til å få solgt båtene til noen andre, men vi har også to båter som ikke er ferdigstilt, og som skal inn i hallen. Det er viktig at vi får opp tempoet der.
Det er fartøy for Fjord1 og Rødne som venter på tur, og som er en naturlig del av møtevirksomheten til styre og ledelse de siste ukene.
De ansatte har vært informert gjennom prosessen Brødrene Aa står i, forteller han. Stemningen er avventende, men positiv.
Andelen fremmedspråklige har imidlertid vært noe av en utfordring.
– Det er en del misforståelser. Spesielt blant dem som ikke er så stø i norsk.
Enkelte har trodd at de har blitt sagt opp og har mistet jobben, forteller han.
– Jeg har brukt litt tid på å forklare at det kun er snakk om et permisjonsvarsel. For eksempel kan de som jobber i turnus spørre «skal jeg kjøpe returbillett nå?» Det er mye usikkerhet fram og tilbake.
Det er ikke første gang det kniper for Brødrene Aa. I 2019 tok et flomras med seg mye av produksjonskapasiteten i Hyen. At pandemien rammet i tiden etter, hjalp heller ikke på situasjonen.
– Det stemmer, og det har alltid ordnet seg. Jeg husker godt da det var flom her. Da hadde vi heldigvis Eikefjord, så vi kunne gjøre litt arbeid der. Vi bygget oss gradvis opp igjen.
(Vilkår)