Bare rør med politiets nye superbåt
I februar i fjor viste Vest politidistrikt stolt fram sin nye superbåt. Det ble en kort lykke. Siden november har ikke «vidunderet» vært i bruk. Nå hentes en mindre båt inn.
De to store Mercury utendørmotorene på 600 hestekrefter hver skulle få den nye politibåten til å rase over bølgetoppene i 55 knop. Den 45 fot – eller knappe 14 meter – lange superbåten kunne ta ti mann i den lukkede kabinen.
Vedvarende problemer
–Det er noen vedvarende problemer med politibåten i Bergen som den svenske leverandøren har utfordringer med å få løst, sier avdelingsdirektør i Politiets fellestjenester (PFT), Espen Strai, til Kystens Næringsliv.
Dette er Politiets Fellestjenester
- Politiets fellestjenester (PFT) er politiets nasjonale kompetanse- og servicesenter innenfor områdene anskaffelser og juridisk rådgivning, eiendom, kommunikasjon, lønn og regnskap, materiell og logistikk.
- PFT skal kort sagt skaffe norsk politi verktøy til å forebygge og bekjempe kriminalitet.
- PFT har 420 medarbeidere over hele landet.
Politiforum har tidligere avslørt at det svenske selskapet har innrømmet i en rapport at de ikke var klare for kontrakten om å bygge båtene. Kontrakten ble skrevet med nettopp PFT.
– Marell valgte selv å levere tilbud da politiet lyste ut konkurransen for anskaffelse av politibåt. Det var ingenting i tilbudet, eller i påfølgende forhandlinger, som tilsa at leverandørens tilbud ikke var gjennomførbart. Marell oppfylte de kvalifikasjonskrav som ble stilt, og ble dermed vurdert til å være egnet til å gjennomføre kontraktsforpliktelsene i avtaleperioden, kommenterer Strai overfor Kystens Næringsliv.
Problemer også i Oslo
– De utbedringene som er gjort har vist seg å ikke være tilstrekkelige. Vi har dialog med leverandøren for å få løst problemene, sier avdelingsdirektør Strai i PFT til Kystens Næringsliv.
Espen Strai, avdelingsdirektør i PFT
Politiet har kjøpt inn seks like båter, som er av typen Marell M1Vest, til politidistriktene Oslo, Sør-Øst, Agder og Sør-Vest i tillegg til Vest. Totalt omfatter kontrakten ni båter og har en verdi på 70 millioner kroner.
RIB-båt
- Den nye politibåten er en RIB.
- En RIB (engelsk: rigid-inflatable boat) er en båt med fast, formet skrog og fleksible, oppblåsbare slanger langs relingen.
- Båttypen er meget stabil og sjødyktig fordi den oppblåsbare slangen gjør at båten ikke mister flyteevne selv om store mengder vann skylles om bord.
- Båttypen er en videreutvikling av gummibåten, både når det gjelder form og materialbruk i skroget og i pongtongmaterialer.
- Harde materialer i skroget ga mulighet for dypere V-form i baugen som ga bedre dynamiske egenskaper og større fartspotensial.
– Også båten i Oslo har hatt utfordringer med målinger av bensindamp i førerhuset, sier Strai.
Det har vært forsøkt ombygging av ventilasjonssystemet for å forhindre at bensindamp kommer inn i førerhuset. Resultatet skal nå kontrolleres og nye målinger skal utføres.
Båten i Bergen har i tillegg hatt minimum ett motorhavari.
I Agder opplevde man at elektronikken gikk i svart, skriver fagbladet Politiforum.
Alle systemer var nede, og det gikk ikke an å styre båten, eller betjene kritiske systemer. Strømmen hadde gått på den nye båten.
Bare flaks gjorde at problemene kom mens den svenskproduserte ribben lå til kai.
Også rutene måtte skiftes
Også de sotede rutene som båtene kom med måtte skiftes.
– Men det har sammenheng med at forskriften som forbød dette kom etter at kontrakten ble inngått, sier han.
Strai sier at Vest politidistrikt likevel har ambisjoner om å være operative på sjøen i sommer.
– Derfor arbeider vi med å få på plass en erstatningsbåt. Det vil nok ta litt tid, og vi kan foreløpig ikke angi noe tidspunkt for levering, sier avdelingsdirektøren til Kystens Næringsliv.
Ikke første gang
Det dreier seg om båt av typen «Vector 85 PRO», også den svensk. Den er betydelig mindre enn den opprinnelige politibåten, Båten er 7,98 meter – eller drøye 26 fot – lang. Den har plass til en besetning på to, i tillegg til fire passasjerer, skriver PTF på sine hjemmesider. Også den får to store motorer, men her «bare» på 2 X 200 hk.
– Dette er ikke første gang politiet har problemer med politibåten. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan bruke norsk kompetanse til dette, sier mangeårig lensmann på Laksevåg i Bergen, Harald Andersen, til Kystens Næringsliv.
Han mener både Forsvaret, Redningsselskapet og flere norske verft besitter den beste kompetansen til å bygge båter som oppfyller politiets krav.
«Ingen kommentar»
Andersen har vært lensmannsbetjent i 20 år i Fana, samt lensmann og politiinspektør i 21 år i Laksevåg. Han har ledet flere større operasjoner der det har vært involvert båter, og har selv kystskippereksamen.
– Vi trenger ikke å gå til Sverige. Vi har nok av eksperter og kompetanse til å bygge slike båter her til lands, sier Andersen.