Båtbygger og teknologiselskap flørter med verdens største havn

Ny avtale kan sikre norske Moen Marin og Remota debut i Østen med fjernstyrte patruljebåter.

Sveinung Soma, daglig leder i Remota, Mariell Ulla Toven, fra Moen Marin og David Ross Chief Corporate Development Officer i Cyan Renewables)
Sveinung Soma, daglig leder i Remota, Mariell Ulla Toven, fra Moen Marin og David Ross Chief Corporate Development Officer i Cyan Renewables)Foto: Moen Marin

– Det var litt av en opplevelse. Leder for forretningsutvikling i Moen Marin, Mariell Ulla Toven, er nettopp kommet hjem etter en uke på noen av Singapores største maritime messer.

Hun legger engasjert til:

– For oss i Moen Marin, som hovedsakelig leverer 12–30 meters hybride arbeidsbåter til norske kunder, var det enormt å «snuse litt» på de asiatiske markedet, sier Mariell Ulla Toven til Kystens Næringsliv.
Helelektrisk patruljebåt fra Moen Marin som kan fjernstyres fra land. Nå kan det hende at denne båten slår an i Singapore.Foto: Moen Marin

«Å snuse» er nok en liten underdrivelse. Det var nok mer en flørt – med håp om faste avtaler over tid.

For drøyt en uke siden sikret Moen Marin seg en samarbeidsavtale i Singapore på autonome, helelektriske patruljefartøy.

Hvor mange det blir er det fremdeles for tidlig å si noe om.

De helelektriske båtene skal utvikles i samarbeid mellom de norske selskapene Moen Marin fra Trøndelag og Remota fra Haugesund.

I tillegg har de fått med seg Cyan Renewables og som er et singaporsk investeringsselskap.

Neste steg blir å få tak i kunder. Det skal blant annet sistnevnte selskap hjelpe til med.

Verken Moen Marin eller Remota har salgskontorer i Singapore – eller i Østen for øvrig.

Men nå er de to norske selskapene «i gang».

Vi var i Singapore for å "snuse" litt på mulighetene.

Mariell Ulla Toven, Moen Marin.

– Det var veldig positivt, og kanskje et steg inn i et nytt marked? Men i første omgang var jeg til stede de største maritime messene her nede for å speide litt. Bli kjent med markedet og treffe folk som ønsker å vite mer om norsk teknologi. For i Singapore er de på mange områder kommet vel så langt i det grønne skiftet som her hjemme, sier Toven.

Hun understreker at det er store forhold på havnen i Singapore, og at markedet er til stede for en norsk bedrift som leverer arbeidsfartøy.

Danian Steinke er prosjektleder i Moen Marin. Båten han står med kan fort få sin debut i Singapore innen året.Foto: Moen Marin.

– Singapore er en av verdens travleste havner, med rundt 1200 båter til enhver tid. Landet har satt som mål å bli en nullutslippshavn innen 2030, noe som gir store muligheter for grønne løsninger. I tillegg opplevde jeg at de er veldig opptatt av norsk teknologi i Singapore, og vår erfaring med elektrifisering, sier hun.

Hun legger til at Moen Marin har nylig ferdigbygd en hurtiggående nullutslippsbåt for persontransport med airhull-teknologi fra Pascal.

– Da er vi inne på losbåt/patruljebåt-segmentet hvor som det er stor etterspørsel etter utslippsfrie båter i, både i Norge og utlandet sier hun.

Les det kommende losbåt-anbudet under:

Mest i Norge

Trønderne i Moen Marin leverer hovedsakelig til det norske markedet.

Men et par internasjonale kontrakter har det blitt.

Båtbyggerne fra Trøndelag har levert arbeidsbåter til Island og Storbritannia.

Og til og med noen båter til sjeikene i Saudi-Arabia står på listen over hva de har signert hjem.

– Norsk teknologi ligger langt fremme innen maritim bransje. I den anledning er det mange som er nysgjerrige på våre båter. Og etter hvert har også vårt rykte spredt seg over landegrensene. Det synes vi er gøy. Så får vi se da, om det blir en Østen-satsing etter hvert, sier hun lurt.
Turen til Singapore blir kanskje starten på vår første leveranse i Østen.

Moen Marin har levert 100 hybrider båter med diesel-elektrisk motor. Det betyr også at båtene kan lades ved landstrømanlegg – på lik linje med en hybridbil, enkelt forklart.

I tillegg har de solgt 100 helelektriske båter.

– Vi blir et lite landslag

Men for at Østen-drømmen og debuten i et nytt marked skal slå gjennom, er båtbyggerne i Moen Marin avhengig av fjernstyrings-ekspertene i Haugesund-selskapet Remota.

– Moen Marin er god på å bygge båter. Vi har etter hvert blitt gode på fjernstyring fra egne fjernstyringssentre på land. Jeg synes det er spennende å samarbeide med Moen om å få levert båter til blant annet Singapore havn. Vi blir som et norsk, maritimt landslag sier konsernsjef i Remota, Sveinung Soma til Kystens Næringsliv.

Les mer om Remota under:

Remota-sjefen har stor tro på at fjernstyring av små og store fartøy til havs blir mer og mer vanlig.

– Det er en kjensgjerning at vi mangler sjøfolk. Enkelte fartøy kan fjernstyres fra land, som en modellbåt, og sikkerheten vil opprettholdes. Jeg tror at fjernstyring vil bli mer og mer aktuelt i tiden som kommer, sier Soma.

Sveinung Soma, daglig leder i Remota.Foto: Ulrik Johnsen.

Ferjene skal ikke fjernstyres, men mye kan kontrolleres fra landanlegget.

– Vi har egne kontrollrom i Aberdeen og Haugesund hvor vi kan fjernstyre ROV-er og har også testet ut å fjernstyre supplyfartøy og deres operasjoner. Men så lenge det er folk om bord, er det ikke tillatt med fullstendig fjernkontroll fra land, sier Soma.

Det største fartøyet Remota kan fjernstyre er en Østensjø-båt på 84 meter.

Men nå håper de å debutere med sin teknologi på patruljebåter i Singapore på under 20 meter.

– Vi er et ungt selskap på kun tre år. For oss handler det om å gjøre oss synlig for rederiene og vise hva vi kan. Vi skal ikke gjøre sjøfolkene overflødig, men være et ekstra tilbud. Vi håper at det lar seg gjøre å få et internasjonalt patruljebåt-gjennombrudd i Østen med Moen Marin. Det hadde vært helt utrolig, sier Remota-sjefen.
(Vilkår)
Publisert 7. April 2025, kl. 03.32Oppdatert 7. April 2025, kl. 11.55
Moen MarinRemotaElektriskBatteridrift