Båtprodusenten sender ut permitteringsvarsel til alle

Byggingen av den nye hurtigbåten MS «Tyra» til Norled har vært en langvarig hodepine for Brødrene Aa i Eikefjord.

Tor Øyvind Aa, administrerende direktør i Brødrene Aa.
Tor Øyvind Aa, administrerende direktør i Brødrene Aa.Foto: Brødrene Aa

I en pressemelding går båtleverandøren nå ut med permitteringsvarsel til alle ansatte.

Fartøyet MS «Tyra» er det første i en byggekontrakt ved Brødrene Aa, og som inkluderer to andre helelektriske båter til Norleds hurtigbåtrute Trondheim-Hitra-Kristiansund.

Hurtigbåten skulle vært levert i fjor, men leverandørproblemer og tekniske utfordringer har ført til omfattende forsinkelser.

Kansellerer kontrakten

– Denne uken har Norled varslet at de vil kansellere kontrakten på det første fartøyet. Dette setter verftet i en krevende situasjon. På bakgrunn av dette har Brødrene Aa sett seg nødt til å sende ut permitteringsvarsel til alle ansatte mens man går gjennom situasjonen i detalj og vurderer nødvendige tiltak videre, heter det i en pressemelding.

Les også denne saken om kontrakten:

Brødrene Aa er en stor leverandør av moderne og energieffektive batterielektriske passasjer- og turistbåter både til Norge og til utlandet.

Det er et håp om å finne løsninger som kan gjøre det mulig å unngå at permitteringene blir iverksatt.

Forsinket Norled-løsning

Båtene skulle også utstyres med Norleds eget SHIFTR-batteribyttesystem.

– Dessverre har systemet blitt sterkt forsinket, og det er skuffende at det ikke vil bli tatt i bruk som forutsatt. I tillegg har forsinkelser og redusert fart på det første fartøyet gjort det nødvendig å vurdere alternative løsninger, uttaler selskapet i pressemeldingen.

Der røpes det også at det har vært dialog med Norled om å bygge om fartøyene til dieseldrift, med opptil 36 knops fart.

I januar sa kommunikasjonssjef i Norled, Cathrine Gjertsen, dette om leveransen:

Kommunikasjonssjef Cathrine Gjertsen i Norled.Foto: Norled

– For Norled er det avgjørende at «Tyra» settes i drift først når en er trygg på at fartøyet overholde Norleds forpliktelse overfor AtB og våre reisendes forventning til punktlighet. Vi kan foreløpig ikke anslå når det vil skje, men arbeider for å klarlegge dette.

Problemene startet med installasjonen av et avansert batteribyttesystem. Deretter fulgte forsinkelser på grunn av mangel på elektro- og automasjonskomponenter.

Problemer rundt propell

I januar begynte dagbøtene å løpe for båtleverandøren, etter langvarige problemer med fremdriftsløsningene.

– Det skal gjøres justeringer i akterskipet, i propelltunnelen og i innløpet til tunnelen.

Problemene ville også få konsekvenser for de to andre båtene i kontrakten, som krever tilsvarende justeringer. Dette er arbeid som gjøres i samarbeid med blant andre Sintef, sier daglig leder ved verftet, som i januar var optimistisk med det som gjenstod.

– Vi skal få en så god og optimal løsning som mulig. Samtidig skal vi kvalitetssikre energien fra batterisystemet, sa administrerende direktør Tor Øyvin Aa i Brødrene Aa til Kystens Næringsliv den gangen.

Det har ikke lykkes Kystens næringsliv å få Aa i tale i dag.

Viktig å finne løsning

Brødrene Aa har, i tillegg til de tre kontraktene med Norled, signert fem skipsbyggingskontrakter for levering frem til sommeren 2026.

– Det er særdeles viktig å finne løsninger som sikrer langsiktig drift og at disse prosjektene blir gjennomført som planlagt, sier selskapet videre.

(Vilkår)
Publisert 2. April 2025, kl. 16.19Oppdatert 2. April 2025, kl. 17.49
Brødrene AaHurtigbåt