Ber norske fartøy være forsiktig i Rødehavet og i Middelhavet
Det er den brutale konflikten mellom Israel og palestinerne som er bakteppet for advarselen fra Rederiforbundet og Sjøfartsdirektoratet.
Norges Rederiforbund og Sjøfartsdirektoratet advarer om økt risiko i Rødehavet og oppfordrer til årvåkenhet, risikovurderinger, og bruk av varslingsrutiner. Stikkord er angrep på israelske interesser og forbindelser.
Nivå 3
På grunn av økt sikkerhetstrussel og potensiell kollateral skade, justerer derfor Sjøfartsdirektoratet MARSEC/ISPS-nivået for norske skip ved Gazastripen og i israelske territorialfarvann og Aqababukten.
Israelsk territorialfarvann i Middelhavet heves til nivå 3, mens hele Aqababukten settes til nivå 2 på grunn av missil- og droneangrep.
Sjøfartsdirektoratet oppfordrer til høy årvåkenhet og øker sikringsnivået for å reflektere risikoen for kollateral skade. CSO og SSO anbefales å følge utviklingen nøye.
Skip utenfor disse områdene må også vurdere risikoen og ta forholdsregler.
Retter seg mot israelske forbindelser
Trusselen mot skipsfart i Bab el Mandeb og Rødehavet rettes hovedsakelig mot fartøy man mener har forbindelse til Israel.
Søndag 19. november ble RoRo-fartøyet «Galaxy Leader» bordet i Rødehavet, 50 nm vest for Hodeida, Jemen. Helikopteropererte krigere bevæpnet med automatvåpen overtok skipet, og mannskapet på 22 ble tatt til fange. Houthi-militsen påtok seg ansvaret og hevdet angrepet var rettet mot Israel.
Økt nivå inkluderer også saudisk territorialfarvann fra Jemen-Saudi-Arabia-grensen nordover til Jazan. Risikoen for feilinformasjon eller målutvelgelse øker, potensielt ramme tilfeldige fartøy.
Situasjonen krever fortsatt oppdatert informasjon, grundige vurderinger, og oppmerksomhet fra skipstrafikken i området.
MARSEC/ISPS-nivået for jemenittisk territorialfarvann er uendret på nivå 2.
(Vilkår)