Beredskapskaos: Vet ikke hvilke havner som er kritiske for Norge
– Verden er i endring, og det merkes også hos oss, advarer havnedirektør. Hun er kritisk til sentral beredskap.
– Jeg kjenner meg igjen i noe av kritikken Riksrevisjonen kommer med. Den største utfordringen er manglende koordinering av planverk. Her må vi samarbeide bedre og tydeliggjøre roller og ansvar. Det er det viktigste vi kan ta tak i nå., sier Anne Britt Bekken, havnedirektør Harstad havn.
Havnedirektøren sier til Kystens Næringsliv at det pågår et arbeid lokalt for å kartlegge kapasitet og å styrke samarbeid mellom aktører. Her står koordinering av planverk for beredskap sentralt.
Bekken understreker at det har foregått en viktig bevisstgjøring de siste årene, som følge av en skjerpet sikkerhetssituasjon.
– Vi har jobbet tett med relevante instanser de siste årene. Det har skjedd en betydelig bevisstgjøring, særlig de to siste årene. Verden er i endring, og det merkes også hos oss, sier Bekken.
Må bygge kompetanse
Havnedirektøren mener mye handler om å bygge opp kompetanse som kan møte de nye sikkerhetsutfordringene fremover.
– Dette handler ikke bare om penger, men om å disponere riktige ressurser og styrke kompetansen. Vi kommer til å bruke mer kapasitet, både faglig og personellmessig, for å løfte dette arbeidet ytterligere. Økt kontakt og tettere dialog mellom etater er helt nødvendig. Vi må kjenne til hverandres utfordringer og behov, sier Bekken.
Bekken understreker at det er begrenset hvor mye hun kan si offentlig om enkelte deler av arbeidet for å styrke sikkerheten.
– Samtidig er det viktig å si at vi ikke alltid kan gå i detalj offentlig. En del av disse spørsmålene berører sikkerhet og beredskap, og kan ikke omtales åpent. Men dette er problemstillinger vi tar på alvor og som vi jobber konkret med, sier Bekken.
Ikke godt nok sikret
Riksrevisjonen har vurdert myndighetenes arbeid med sikkerhet og beredskap i norske havner mellom 2019–2024.
Fra undersøkelsene konkluderes det blant annet med at: «Myndighetene har bare til en viss grad oversikt over hvilke havneanlegg som har betydning for samfunnssikkerheten», og at «Myndighetene er for lite oppmerksomme på hvor viktig cybersikring er for havneanleggene».
– Konsekvensen av disse svakhetene er at myndighetene ikke har sørget for god nok sikring av norske havner. Samlet sett mener vi det er kritikkverdig, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen i en kommentar til funnene.
«Kritikkverdig»
I tillegg mener Riksrevisjonen i sin konklusjon at det er kritikkverdig at Nærings- og fiskeridepartementet ikke har kartlagt hvilken betydning havneanleggene har for forsyningssikkerheten, eller planlagt alternative forsyningslinjer.
Dette skriver Riksrevisjonen i rapporten
Nærings- og fiskeridepartementet har begynt arbeidet med å skaffe seg oversikt over havner som kan ha betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser. Det er likevel kritikkverdig at departementet:
- ikke har oversikt over hvilke havneanlegg som har betydning for samfunnssikkerheten og mangler planer for alternative forsyningslinjer hvis slike havneanlegg settes ut av spill.
- ikke har sørget for at havneanlegg som har betydning for samfunnssikkerheten, er tilstrekkelig sikret for å ivareta denne.
«Når myndighetene ikke har oversikt over hvilke havneanlegg som har strategisk betydning for samfunnssikkerheten, er det ikke mulig for dem å sørge for at disse havneanleggene er tilstrekkelig sikret. Dette kan true samfunnssikkerheten», skriver Riksrevisjonen.
(Vilkår)