Bergensere inn i prestisjefylt verftsoppdrag

Stord-verftets unike fergedesign gir jobb til bergensselskap.

Slik vil Torghattens nye, elektriske katamaraner ta seg ut.
Slik vil Torghattens nye, elektriske katamaraner ta seg ut.Foto: Oma Baatbyggeri
Kystens Næringsliv kunne tidligere i uken fortelle om ordren Oma Baatbyggeri landet med Torghatten-rederiet.

Kontrakten omfatter bygging av to elektriske katamaran-ferger på 49 meter og med kapasitet for 95 passasjerer og 28 biler.

Åpner opp for leverandører

Den åpner samtidig opp for samarbeid med en konkurrent og oppdrag for ulike underleverandører.

Et av disse er bergenserne i Bertel O Steen Power Solutions Norway, eller BOS Power slik de profilerer seg.

Selskapet, som er del av Bertel O Steen-gruppen, skal levere elektriske fremdriftssystemer til de to nye fergene.

Farkostene skal settes i drift i januar 2026, bekrefter Gunnar Jan Oma i Oma Baatbyggeri overfor Kystens Næringsliv.

– Våre innovative løsninger vil ikke bare redusere utslipp, men også forbedre effektiviteten og påliteligheten av transporttjenester i denne viktige regionen, sier Eirik Nesse, direktør for marin fremdrift hos BOS Power i en pressemelding.

Systemintegratorrolle

Leveransen fra BOS Power inkluderer systemintegrasjon og elektriske fremdriftssystemer med batteripakker og det integrerte MOVEe kraft- og energistyringssystemet.

Fartøyene vil bli utstyrt med energieffektive azimut-thrustere drevet av permanentmagnetmotorer og altså et kraftig batterisystem.

Ferjene skal operere på rutene Korsfjord-Nyvoll og Klokkarøy-Kjerringholmen nær Hammerfest.

Ferjene er designet med et katamaranskrog av aluminium, som skal gi høy effektivitet blant annet gjennom lav vekt.

– BOS Power jobbet tett med oss gjennom hele prosessen og forstår våre unike utfordringer samt fartøyenes behov. Deres ekspertise og samarbeidsvillige tilnærming hjalp med å identifisere den rette løsningen som passer perfekt til fartøyenes operasjonelle krav, heter det fra verftssjef Oma i meldingen.

Omsetter for en drøy milliard

BOS Power opererer på ti lokasjoner i Norden, med hovedkontor i Bergen. Selskapet har 240 ansatte og hadde en omsetning på cirka 1,1 milliarder kroner i 2023.

Selskapet leverer diesel-mekaniske, diesel-elektriske fremdriftsmotorer, batterielektriske og hybride energisystemer for fartøy samt vridbare propeller.

Torghattens kontrakt med Finnmark fylkeskommune har en varighet på ti år.

Fergerederiet har de siste åtte årene investert over fire milliarder kroner i 14 miljøvennlige fartøy. Og flere er på trappene.

(Copyright)
Publisert 5. September 2024, kl. 08.17Oppdatert 5. September 2024, kl. 08.40
Oma BaatbyggeriTorghatten NordBertel O SteenFerge