Bestiller sin tredje norskdesignede båt på ett år

Samba Marin har inngått kontrakt for bygging av en 28 meter hybrid arbeidsbåt.

Progreen sitt Samba-design skal bygges i Kroatia.
Progreen sitt Samba-design skal bygges i Kroatia.Foto: Progreen

Dette er det tredje samarbeidet mellom Samba Marin og designerne i Progreen på et drøyt år.

Den nye arbeidsbåten vil bli utstyrt med en batteripakke på 1078 kilowattimer, et styringssystem for framdrift og muligheten for tilkobling til landstrøm.

To levert

De to første båtene er allerede levert, og den siste bestillingen skal etter planen leveres våren 2025. Progreen ble etablert i 2021 og er eiet 50/50 av aktørene bak Heimli Ship Design og Salt Ship Design.

Hybrid framdriftssystemet skal redusere bruk av fossilt drivstoff, utslipp av miljøgasser og driftskostnader. Det vil også gi mannskapet en mer komfortabel arbeidsopplevelse med mindre vibrasjoner og støy.

Båten vil ha plass til 10 personer, en lagerkapasitet på 100 kubikkmeter for RSW-lagring, samt tre kraftige vinsjer og tre kraner.

Byggingen av båten vil foregå på Tehnomont Shipyard i Kroatia, som har bred erfaring med arbeidsbåter, patruljebåter og passasjerbåter.

Progreen sitt Samba-design skal bygges i Kroatia.Foto: Progreen

Samba Marin, et servicebåtrederi lokalisert på Lepsøy i Bjørnafjorden kommune i Vestland, har en lang historie som går tilbake til 1997.

De disponerer en flåte på 11 servicebåter som leverer tjenester som sjøtransport, dykkertjenester, havbunninspeksjon, ankerhåndtering og slep til en rekke sektorer, inkludert oppdrett, olje og gass, bygg og anlegg, samt privatpersoner.

(Vilkår)
Publisert 30. October 2023, kl. 08.46Oppdatert 30. October 2023, kl. 08.48
Samba M;arinProgreenSalt Ship DesignHeimli Ship Design