Bestiller sitt tiende fartøy fra Kongsberg. Bygger i Kina.
Det blir det tolvte «seilskipet» i Kongsberg Maritimes designserie.
Kongsberg Maritime har sikret en ny designkontrakt med den danske operatøren Terntank for å designe og utstyre et hybrid kjemikalietankskip.
Dette er det tiende skipet Terntank bestiller fra Kongsberg Maritime.
Seilskip
De nye skipene, hver på 15.000 dødvekttonn, er utstyrt med vind-assistert fremdrift og kan seile på diesel, biodrivstoff eller metanol. Designen er av type NVC 615 CT, og har ifølge en pressemelding «isklasse 1A, optimale skroglinjer med tanke på fart og drivstoff-forbruk, og får Kongsberg Maritime sin patenterte baug med integrert bulb».
– Å bestille ti skip, som alle vil gi 40 prosent mindre utslipp enn 2025 fase 3-kravene, er en klar forpliktelse fra Terntank side, sier Rune Ekornesvåg, Kongsberg Maritimes salgssjef for skipsdesign.
Byggverft blir China Merchants Jinling Shipyard, Yangzhou, og det første fartøyet med vindstøtteteknologi skal leveres i 2025.
Totalt 12
Med dette er tolv skip bestilt i denne design-serien, ti skip av Terntank og to skip av den svenske operatøren Sirius Rederi AB.
Teknologien, kombinert med Terntanks egen batteridrevne Hybrid Solution, kan redusere karbonutslipp med opptil 19 prosent og oppnå energieffektivitetsnivåer 40 prosent under 2025 fase 3-kravene.
Skipene vil ha Promas propulsjons system med flap ror, som gir drivstoffkutt på mer enn 6 prosent sammenlignet med alternative systemer. Utstyrspakken inkluderer også tunnel-thruster med M-con thruster kontrollsystem, K-Chief integrert automasjons-system, Autochief fremdrifts-kontrollsystem og dekksmaskineri.
(Vilkår)