Bidrar med en halv milliard for å styrke Norges posisjon
NOx-fondet har tildelt 490 millioner kroner til ni maritime prosjekter for å redusere NOx- og CO₂-utslipp.
Midlene går til både nybygg og ombygginger med klimavennlige løsninger som batteri-, hydrogen-, ammoniakk- og metanoldrift, og bidrar til å styrke Norges posisjon innen grønn skipsfart.
Listen under viser hvilke selskap som har fått pengestøtte til sine prosjekter.
Disse får støtte:
Møre Sjø: 70 mill. kr for to kystbulkskip med batteri- og hydrogendrift.
Halten Bulk: 31,3 mill. kr for et kystbulkskip med rotorseil og batteridrift.
Norbjørn: 50,6 mill. kr for et ammoniakkskip på Tromsø–Svalbard-ruten.
Nidarø: 28,2 mill. kr for et batteridrevet kystbulkskip.
Napier: 25,3 mill. kr for et bløggefartøy med batteri- og hydrogendrift.
North Sea Container Line: 85,5 mill. kr for to batteridrevne konteinerskip.
Heidelberg Materials (Norcem): 60 mill. kr for et metanoldrevet frakteskip.
Torghatten Nord: 29,8 mill. kr for batterioppgradering av ferge.
Norwest Ship Management: 110 mill. kr for ombygging av to ro-ro-frakteskip.
Tiltakene vil kutte 43 000 tonn CO₂ og 650 tonn NOx årlig.
Hos Norwest Ship Management, som får støtte til ombygging av sine ro-ro-skip, er det stor entusiasme:
– Denne investeringen gir oss et betydelig teknologisk løft og sikrer at vi er i forkant av det grønne skiftet innen maritim sektor. Støtten fra NOx-fondet er avgjørende for at vi kan velge de mest klimavennlige løsningene, redusere utslipp og styrke vår konkurransekraft i en stadig mer bærekraftig næring, sier Robert Bårdsen, daglig leder i Norwest Ship Management AS.
(Vilkår)