Bransjeekspertens anbefaling: Dette må offshorerederiene gjøre for å vinne markedet

Hege Fredheim hos Grieg Shipbrokers mener at det er en type offshore-redere som blir vinnere i markedet i tiden framover. Rem Offshore kan fort bli en av dem.

Hege Fredheim i Grieg Shipbrokers.
Hege Fredheim i Grieg Shipbrokers.Foto: Arvid Steen

Hege Fredheim er offshore skipsmekler. Hennes jobb er blant annet å være et bindeledd mellom verft og redere for å finne de rette skipene til ulike oppdrag.

Meklerne i Grieg Shipbrokers siter tett på markedet, både hos redere og de ulike verftene langs norskekysten. De ser ofte hva som er behovet i markedet – før redere og verft ser det. Blant annet mener Fredheim at de ser en endring i supplybåtmarkedet.

– Mange redere ønsker nå å spesialisere seg rettet mot havvind. Vi ser store ombygninger av tradisjonelle offshorefartøy, sier hun.

Fredheim var en av foredragsholderne på Den maritime klyngekonferansen utenfor Ålesund torsdag. På konferansen var det nærmere 300 personer i salen.

Dette er viktig for rederne

Hun fortalte blant annet om hva som rører seg i det maritime offshoremarkedet for øyeblikket – og månedene som kommer.

– Offshoremarkedet er i endring, det er lite ledig tonnasje og fornybarsegmentet har gjort stort inntog. Først med charter og ombygging av offshorebåter til fornybarsegmentet, også seneste år med en rekke bestillinger av dedikerte SOV-er, sier Hege Fredheim.

Samtidig ser Fretheim at de rederne som ikke «gifter seg» med en type båter vil vinne på sikt.

– De som tjener penger på havvindbåter nå, er de som fikk bygget dem for noen år siden da prisene var lave. Havvindmarkedeter ennå i en tidlig fase, og hvor lønnsomme båtene blir på kort sikt er uvisst.

– De rederne som satser på flere typer fartøy vil ha en fordel, da de fortere kan tilpasse seg markedet, samt at vi ser at skipets kapasiteter vil avgjøre hvilke ratenivåer en kan få. CSOV oppside mot subseafartøy oppside vil nok ha vesentlig forskjell, sier hun.

Det finnes flere norske redere som er flinke til å ha en variert portefølje av fartøy. REM og Island Offshore er to som skiller seg ut, forteller hun.

REM offshore: Må satse på to hester

Markedsdirektør hos REM offshore, Ronny Pål Kvalsvik, kjenner seg godt igjen i analysen til Grieg Shipbrokers. De har satt rådene ut i live for en god stund siden, forteller han.

Ronny Pål Kvalsvik, Rem offshore.Foto: Rem Offshore

– For det første: Båter som kan betjene olje,- og gassmarkedet vil nok ha arbeid i minst flere tiår framover. I vår flåtesammensetting så har vi dedikerte båter for havvindmarkedet, men vi ser at vi fremover vil satse på båter som kan betjene mer enn ett segment. De ulike offshorenæringene griper inn i hverandre og blir etter hvert vanskelig å skille, sier Kvalsvik.

– Per i dag ser vi at ca. 30 prosent av dagens subsea-flåte jobber innen for havvind.

En båt underveis

Fra Rem sin PSV-flåte har rederiet to båter som gjennom 2023 har utført «pin piles» transport (transport av rør, red.anm.). Videre har selskapet en PSV som utføre «bubble curtain» innenfor vind.

Totalt har Rem Offshore i 2023 hatt fem båter som har jobbet i dette segmentet. Tillegg har de en CSOV under bygging hos Vard Vietnam med levering våren 2024.

– For oss ville ikke det vært lønnsomt å spesialisere oss mer enn vi har gjort og framover vil vi se på båter som kan betjene begge segment, sier Kvalsvik.

(Copyright)
Publisert 22. September 2023, kl. 10.28Oppdatert 25. September 2023, kl. 05.40