Brødrene Aa-krisen: Nå rammer den passasjertrafikken i sør

Så langt er 25 av 170 ansatte permittert. I kulissene jobbes det både med salg og med å ferdigstille båter før pengene tar slutt. Nå påvirker krisen også en ny rute.

Brødrene Aa sine produksjonslokaler i Hyen. Arbeid utføres på det tredje fartøyet som skulle gått til Norled i Trondheim.
Brødrene Aa sine produksjonslokaler i Hyen. Arbeid utføres på det tredje fartøyet som skulle gått til Norled i Trondheim.Foto: Ketil Svendsen
Bakgrunn: Båtprodusenten Brødrene Aa gikk 2. april ut med varsel om permittering til samtlige av de ansatte i selskapet etter langvarige problemer med den første i en serie på tre hurtigbåter under bygging for fergerederiet Norled. Brødrene Aa er storleverandør av batterielektriske passasjer- og turistbåter både til Norge og til utlandet.

– Vi er sterkt rammet av det som skjer, sier Dagfinn Neteland til Kystens Næringsliv.

Avtroppende daglig leder i Fjord1 er i «jevnlig dialog» med fartøysprodusenten i Hyen i Nordfjord. Usikkerheten rundt videre drift ved Brødrene Aa har for lengst fått følger for andre kunder.
Dagfinn Neteland er administrerende direktør i Fjord1.Foto: Fjord1

Blant disse er Rødne og Norled-konkurrenten Fjord1, og også grunnen til at rederiene er i løpende dialog med Brødrene Aa og finanspartner Sparebank1.

Neteland ønsker ikke å kommentere selve forhandlingene.

To ombygginger og et nytt

I utgangspunktet skulle Fjord1 allerede ha fått overlevert to ombygde fartøy og ett nybygg til den helelektriske «strile-ruten» Knarvik–Bergen og Askøy–Bergen.

Les mer om bakgrunnen for krisen her:

Dette gjelder elektrifisering av de eksisterende Fjord1-fartøyene «Kleppestø» og «Florvaag», i tillegg til ett nytt fartøy av Brødrene Aa-design: «Alversund».

Det nye fartøyet i Fjord1-troikaen er enda en Aero-design fra Brødrene Aa, og vil være utstyrt med et lavutslippfremdriftssystem med en effekt på 3000 kilowatt.

Brødrene Aa sine produksjonslokaler i Eikefjorden. Hurtigbåten «Kleppestø» ved kai.Foto: Ketil Svendsen

Oppdragsgiver er Skyss, Vestland fylkeskommunes «samlede kompetanseorgan for mobilitet og kollektivtrafikk».

«Kleppestø» og «Florvaag» er for tiden under arbeid ved Brødrene Aas lokalitet i Eikefjorden, med «Kleppestø» først i rekken. Nybygget «Alversund» skulle etter planen leveres i midten av juli.

Det tidspunktet er for lengst forskjøvet.

To ombygde og én ny, her foran Bryggen i Bergen.Foto: Fjord1

25 ansatte permittert

Det er en samtidig en redusert bemanning som for tiden jobber med å ferdigstille fartøy ved Brødrene Aa. Nylig ble flere ansatte permittert, i tillegg til de 10 som ble permittert i utgangspunktet.

– Totalt er rundt 25 ansatte permittert, sier Gustav Johan Nydal, styreleder i Brødrene Aa, og fortsetter:

– Vi har utsatt videre permittering nok en gang.

Vi spør Nydal om forpliktelsene rundt Fjord1-kontraktene.

– Er det snakk om dagbøter også fra den kanten?

– Vi har god dialog med Fjord1, og oppfatter at de er interesserte i å få oppdragene ferdige.

– Og finansieringen vil gå i orden?

– Vi har god tro på vi får det til denne uken, ja.

Forståelse, men …

Neteland i Fjord1 forteller på sin side om konstruktivt forhold til sin egen oppdragsgiver, Skyss.

– Hva sier Skyss?

– Vi opplever at de har god forståelse for situasjonen. Alle mener at dette er leit og trist.

Til Kystens Næringsliv sier direktør i Skyss, Målfrid Vik Sønstabø, at Fjord1 så langt har levert på rutene de har anbud på.

Målfrid Vik Sønstabø er direktør i Skyss.Foto: Skyss

– Det er veldig positivt.

Skyss kan likevel ikke utelukke sanksjoner etter forsinkelsene.

– At Fjord1 vil bli sanksjonert for avvik i høve kontraktskrav er naturleg, men dette er ei kompleks sak som p.t. ikkje er ferdig handsama i Skyss. Det er dermed ikkje naturleg å kommentere dette ytterlegare på noverande tidspunkt, svarer hun i en e-post til Kystens næringsliv.

Sønstabø sier at det viktigste, gitt dagens situasjon, er at Fjord1 leverer best mulig overfor de reisende.

Ønsker et salg først

Også for de parkerte Norled-oppdragene er ting på gang, om langt mer nedskalert.

Styreleder Gustav Johan Nydal til venstre, her med administrerende direktør Tor Øyvind Aa om bord på «Vår». Den er båt nummer to av tre som skulle gått til Norled i Trondheim.Foto: Ketil Svendsen
Det tredje og uferdige fartøyet skal sjøsettes denne uken, men mer arbeid på dette blir ikke gjort før et eventuelt salg av de to siste fartøyene. For bedriften handler det om økonomisk ryggrad til å betjene underleverandører og videre utrustning av hurtigbåten.

– Vi ønsker så klart et salg av den første båten så snart som mulig, og er i en god prosess. Det viktigste er å få det unna på denne siden av sommeren, sier styrelederen.

Fra akterdekket på det tredje fartøyet. Merk festet for den dreibare batteriløsningen Shiftr.Foto: Ketil Svendsen

Nydal er tydelig på at nok en utsettelse av permitteringen av totalt 170 ansatte er fundert på stø grunn.

– Det gjør vi fordi vi har tro på at vi kan få til en forlenget finansiering, og fordi vi er optimister for de neste ukene.

Ikke gøy

Tillitsvalgte Jon Vidar Storsletten synes det er en lei situasjon bedriften og de ansatte står i.

– Vi er kommet oss litt nærmere en løsning, samtidig som vi har vært nødt til å permittere ansatte. Det er ikke noe gøy, sier han til Kystens Næringsliv.

Jon Vidar Storsletten er tillitsvalgt i Fagforbundet.Foto: Ketil Svendsen

Det er personell som jobber med postproduksjon, altså videre utstyring av fartøy, som nå er tatt ut i permittering.

– Det er fordi vi per nå ikke har råd til å gjøre noe på den delen av produksjonen, forteller Storsletten.

Selv om det siste av de tre Norled-fartøyene blir sjøsatt denne uken, blir altså ikke videre arbeid utført om bord.

Likvidetskrisen gjør også at nye oppdrag må la vente på seg.

Brødrene Aa sine produksjonslokaler i Hyen.Foto: Ketil Svendsen

– Rødnes oppdrag og plastproduksjon er i gang, på vanlig kontrakt, mens det fremdeles er diskusjon rundt Fjord1 sine oppdrag.

Ønsker ikke en konkurs

Fjord1-sjef Neteland utdyper.

– Vi blir forsinket, det er helt riktig. Samtidig jobber vi konstruktivt, og er positive til en løsning.

– Hva innebærer det?

– Det er ikke en konkurs vi ønsker, sier Neteland.

Rederisjefen er samtidig pragmatisk.

– Vi har vår enkle tilnærming, samtidig som bildet er komplekst.

Nybygget «Alversund» er tenkt – om finansiering vedvarer og produsenten består, leveres 10. oktober.

Det nye fartøyet som skal produseres for Fjord1.Foto: Fjord1
Det fremgår av sakspapirer som legges frem for Hovudutvalg for samferdsel og mobilitet i Vestland. Det var lokalavisen Nordhordland som først skrev om denne utviklingen i saken.

De tre fartøyene skal gå i skytteltrafikk over en kontraktsperiode på 15 år.

Lokalavisen Bergensavisen melder at fylkeskommunen har problemer med å få fatt i erstatningsmateriell, og at passasjerkapasiteten derfor er lavere enn planlagt.

– Vårt fokus er å sikre at vi har en drift som er så nær anbudskravene som vi kan komme. Men det er en krevende situasjon, selvsagt. Vi har leid inn to båter, men det er lite å få tak i nå som turistsesongen er her, sier regionleder i Fjord1 Tor Kristoffersen til Bergensavisen.

Viktig næring

I Fjord1 forteller Neteland om et godt og langvarig samarbeid med nordfjordingene i Brødrene Aa.

– Veldig god erfaring gjennom mange år, med flotte produkter.

– Hva skjer med norsk hurtigbåtindustri om Brødrene Aa går over ende?

– Vi er nødt til å ta vare på det vi har, for å si det sånn, svarer Neteland.

Her er både Fjord1-sjefen og Skyss-direktøren på linje.

– Verftsnæringa for bygging av store hurtigbåtar i Norge er ei lita næring der kvar bidragsyter er viktig for å sikre kapasitet, konkurranse, utvikling og innovasjon innanfor næringa, sier Sønstabø på e-post til Kystens Næringsliv.

(Vilkår)
Publisert 27. May 2025, kl. 03.00Oppdatert 27. May 2025, kl. 09.05
Brødrene AaRødneFjord1NorledHurtigbåt