Brunvoll er vant til rekorder. 30 thrustere på strak arm er imidlertid ikke hverdagskost.

Leverandørselskapet har landet massiv kontrakt via Vard, og ser en klar tendens fremover.

Bernt Rune Riksfjord.
Bernt Rune Riksfjord.Foto: Brunvoll

– Det er snakk om en betydelig ordre for vår del, sier Bernt Rune Riksfjord.

Riksfjord er salgsdirektør i thruster- og fremdriftsleverandøren Brunvoll.

Ordren på hele 30 thrustere fordelt over fem fartøy fra region-naboene i Vard må kunne sies å være stor, selv i Brunvoll-målestokk.

Fartøyene er planlagt levert mellom andre halvdel av 2027 og starten av 2028.

Grunn til å feire

I januar kunne moldenserne rigge til kjempefest for alle 600 ansatte, med det Brunvoll-sjefen Kåre Øyvind Vassdal rolig kunne omtale som en tide med «omsetningsrekorder og ansatt-boom».
På tampen av året valgte selskapet også å satse stort på eget test- og opplæringssenter på 3000 kvadratmeter, til en pris av 40 millioner kroner.
Dette er pakken Brunvoll skal levere på fremdrifts- og manøvrering for de fem fartøyene.Foto: Brunvoll

– Vi må nok et stykke tilbake for å finne en ordre av denne størrelsen, sier Riksfjord.

Fjoråret ga en 30 prosents økning fra rekordåret 2023, som hadde en omsetning på 1,9 milliarder kroner. Mye tyder på at 2025 kan ende på samme høye tone som 2024.

– Selv om det ikke er vanlig med ordrer på så mange skipssett og antall thrustere, tror vi det kommer mer. Betydelig mer.

– 30 thrustere. Da er vi vel over 250 millioner kroner?

– Salgssummer kommenterer vi ikke, men at det er store summer er ikke til å legge skjul på.

Ennå ukjent rederi

Oppdraget for Vard er på en serie Walk-2-Work Service Operation Vessels, W2W SOV-er, for et ikke navngitt rederi.

Hvert av de fem fartøyene blir bestykket med to azimuth fremdriftsthrustere, to opptrekkbare azimuththrustere og to tunnelthrustere. Fartøyene vil også være utrustet med Brunvolls fremdrifts- og thrusterkontrollsystem, Brucon PTC.

– Våre fremdrifts- og manøvreringssystemer er utviklet for å sikre pålitelig og effektiv drift av disse fartøyene, og vi ser frem til å bidra til deres suksess, sier Riksfjord.

Totalt fem W2W SOV-er, designet og bygget ved Vard skal utstyres med Brunvoll-thrustere.Foto: Vard Ship Design

Fartøyene som er av 3 32 Vard Design, vil ha en lengde på 88 meter og en kapasitet til å romme et mannskap på 190 personer. De fem fartøyene skal bygges ved Vards verft i Vung Tau, Vietnam.

Tiden fremover

– Hva ser dere av tendenser i markedet fremover?

– Vi ser at de lange seriene med fartøy i hovedsak kommer hos de store verftgrupperingene i Østen. Da er det ekstra kjærkomment at oppdraget kommer via Vard. Samtidig ser vi at trenden med lange serier blant andre kunder er økende.

Riksfjord har også merket seg at serier med opsjonsfartøy realiseres fullt ut.

– Vi har gjort det brukbart så langt, og er derfor definitivt optimister for tiden fremover.

– Ser dere tegn til noen metning for serier i noen segmenter?

– Det ser vi ikke tegn til, nei. Det er ikke noe som tyder på at 2025 vil prestere mindre, avslutter Riksfjord.

(Vilkår)
Publisert 24. March 2025, kl. 11.01Oppdatert 24. March 2025, kl. 11.01
Brunvoll